اخبارجهان

الکاظمی: قرارداد اتصال برق عربستان به عراق امضا شد

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در گفتگو با دو شبکه العربیه تاکید کرد: مسائل مشترک بسیاری میان عراق و عربستان وجود دارند، امروز طرح اتصال شبکه برق با عربستان و منطقه خلیج (فارس) امضا شد و این یک پیشرفت مهم است.

او در بدو ورودش به شهر جده اظهار کرد: روابط ما با عربستان در بهترین حالت خود قرار داشته و به شدت در حال توسعه است.

نخست وزیر عراق در ادامه گفت: در نشست جده برای تاکید بر نقش مهم عراق در منطقه شرکت می‌کنم و درباره بسیاری از مسایل و در راس آن‌ها اقتصاد گفتگو خواهم کرد.

بایدن نیز گفته است: «پس از سال‌ها تلاش ناموفق، اکنون توافقی را برای اتصال شبکه برق عراق به شبکه‌های برق شورای همکاری خلیج فارس از طریق کویت و عربستان سعودی و تعمیق ادغام عراق در منطقه و کاهش وابستگی آن به ایران نهایی کرده‌ایم.

روابط عراق و عربستان در سال‌های گذشته پر فراز و نشیب بود، اما در دو سال اخیر برخی دیدارها بین مقام‌های دو کشور صورت گرفت تا با تنش‌زدایی در روابط دو کشور عرب مهم منطقه، همکاری در همه زمینه‌ها بین دو کشور افزایش یابد. در دسامبر گذشته احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق با اشاره به تداوم قطعی روزانه برق و بحران حاد انرژی در این کشور اعلام کرد که بغداد در حال مذاکره با ریاض برای خرید برق از عربستان سعودی است. در سال گذشته در جریان سفر رسمی مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق به عربستان سعودی دو کشور در باره تاسیس صندوق مشترک سرمایه‌گذاری -با تزریق سه میلیارد دلار از عربستان سعودی- برای تقویت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد عراق به‌ویژه در زمینه‌ انرژی به توافق رسیده بودند.

در جریان این سفر، عراق و عربستان سعودی همچنین بر لزوم پیشبرد پروژه‌ مشترک دو کشور در زمینه برق تاکید کردند و ریاض برای تامین امنیت انرژی عراق در بخش برق دنبال راه‌هایی برای کاهش وابستگی این کشور بود.

عراق با داشتن منابع عظیم نفت در زمینه تامین برق با مشکلات زیادی روبه‌رو است. ظرفیت فعلی تولید برق عراق در حدود ۱۵‌هزار مگاوات است که تقریبا نصف برق موردنیاز این کشور در اوج مصرف در تابستان است.

عراق یکی از مشتریان عمده برق و گاز طبیعی ایران است و در چند سال اخیر در حدود  یک‌سوم گاز و برق مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند.

حالا با کاهش وابستگی برقی عراق به ایران شرایط برای تاثیرگذاری ایران در سیاست داخلی و خارجی عراق سخت‌ می‌شود و نفوذ ایران در برخی استان‌ها ازجمله استان‌های شیعه‌نشین کمتر خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا