نماد سایت شبکه جهانی کلمه

تحلیل استاد دانشگاه آمریکایی جرج میسن در مورد حمایت ایران از روسیه!

مارک ان. کاتز استاد سیاست در دانشگاه جرج میسون  در رابطه با حمایت ایران از روسیه می گوید: اگر روس‌ها در نتیجه شکست در اوکراین یا بن‌بست طولانی‌مدت تضعیف شوند، احتمالاً دیگر نمی‌تواند به اندازه کافی و مانند سابق در سوریه حاضر باشند.

او گفته بنابراین: بدون حمایت هوایی روسیه، ایران و حزب‌الله لبنان برای مقابله با مخالفان داخلی بشار اسد شرایط بسیار دشوارتری خواهند داشت. حتی دورنمای خروج روسیه از سوریه ممکن است این مخالفان را احیا کند.

آقای کاتز سپس گفته است: تهران و متحدانش همچنین ممکن است در برخورد با ترکیه که در صورت کاهش حضور روسیه در سوریه فعال‌تر خواهد شد، با مشکلاتی مواجه شوند.

این عضو ارشد غیر مقیم در شورای آتلانتیک در مورد منافع ایران در حمایت از روسیه ادامه می دهد: روسیه ضعیف که دیگر مایل و قادر به ایفای نقش فعال در خاورمیانه نیست، ممکن است شرایطی مانند دهه ۱۹۹۰ را ایجاد کند که ایالات متحده قوی ترین بازیگر خارجی بود، به ویژه اگر چین همچنان از دخالت نظامی در درگیری های منطقه‌ای اجتناب کند.

او همچنین نوشته است: همچنین روسیه ضعیف قادر نخواهد بود تا ۴۰ میلیارد دلار در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کند. پس به طور خلاصه، روسیه تضعیف شده به نفع تهران نیست.

البته این استاد سیاست در دانشگاه جرج میسون در عین حال و در تحلیل منافعی که روسیه از حمایت از ایران می برد یادآور شده است که پوتین از طرفی دیگر ممکن است از درگیری بین ایالات متحده و ایران بر سر موضوع هسته ای استقبال کند زیرا منابع نظامی ایالات متحده که برای مبارزه با ایران هزینه می شود در دسترس واشنگتن نخواهد بود تا به اوکراین بدهد.

خروج از نسخه موبایل