اخبارتازه‌های سیاسی

آیا متن توافق احیای برجام نهایی شده است؟!

شبکه کلمه/ ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت ایران از قول یک مقام وزارت امور خارجه در مورد گزارش روزنامه وال استریت ژورنال در مورد اینکه احتمال دارد متن نهایی توافق در وین در ساعت آینده تهیه شود، نوشت: با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.

این مقام افزود: هیأت مذاکره‌کننده ایرانی نظرات سازنده خود را با هدف پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه کرده است و نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل بستگی دارد.

شامگاه یکشنبه روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت: مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در این مذاکرات گفت که مذاکرات ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نزدیک به اتمام است. با این وجود، هنوز مشخص نیست که آیا تهران توافق نهایی را می‌پذیرد یا خیر.
این روزنامه در ادامه آورده است: انریکه مورا، هماهنگ کننده این مذاکرات گفت که متن توافق ممکن است در ساعات آینده نهایی شود. با این حال، ایران باید تصمیم بگیرد که آیا مطالبه اش مبنی بر احیای برجام تنها در صورت بستن پرونده تحقیقات آژانس را کنار می‌گذارد یا نه.

وال‌استریت ژورنال در عین حال نوشت جمهوری اسلامی از خواسته قبلی خود درباره خروج نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا کوتاه آمده؛ اما در این دور از مذاکرات متمرکز بر بسته شدن پرونده سایت‌های مشکوک است و طرفین در این باره به توافقی نرسیده‌اند.

حدود سه سال پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد رد اورانیوم و مواد هسته‌ای را در چند مکان در ایران کشف کرده است که پیش از آن به آژانس اعلام نشده بود.

بنابر گزارش‌ها، این سه سایت مشکوک شامل تورقوزآباد، ورامین و مریوان هستند و آژانس چند بار اعلام کرد که جمهوری اسلامی پاسخ شفافی به سوالات این نهاد نداده است.

دکمه بازگشت به بالا