اخبارفرهنگی و ادبی

یسرا سلیمانی نابغه ایرانی بلوچ برای ششمین بار قهرمان جهان شد

به گزارش عصرهامون، یسرا سلیمانی یکی از نوابغ ریاضی دنیا روز گذشته برای ششمین بار قهرمان جهان شد.

“یسرا سلیمانی” ١۵ ساله‌ اهل شهرستان فنوج استان سیستان و بلوچستان است. او در مسابقات جهانی محاسبات ذهنی ریاضی ۲۰۲۱ که سال گذشته و در تاریخ خرداد ماه با حضور ۱۷ هزار دانش آموز از ٣٠ کشور جهان به صورت آنلاین برگزار شد، به عنوان نماینده ایران در سطح خودش مقام اول را به دست آورده بود.

یسرا پیش ازین مسابقه در سوشیال مدیا نوشته بود: امیدوارم با دعای خیر هموطنان دوباره بتوانم برای کشورم افتخارآفرین باشم.

در تکنولوژی آموزشی UCMAS از محاسبات ریاضی بمنظور توسعه ذهن استفاده می‌شود که این امر فراتر از علم ریاضی است چرا که در این سیستم بر روی قدرت تمرکز، مشاهدات، قدرت ذهن و قدرت تخیل و تحلیل کودکان کار می شود.
این کودک ایرانی بلوچ با توجه به استعداد و نبوغ فکری می‌تواند ۲۰۰ سوال ریاضی را در کمتر از هشت دقیقه حل کند.
افتخارآفرینی یسرا در مجامع بین المللی یکبار دیگر نگاه ها را متوجه استعدادهای نابی در سیستان و بلوچستان کرده که به دلیل سیاست‌های تبعیض آمیز حکومت مرکزی، مجال شکوفایی نمی یابند.

لازم به ذکر است سرپرست اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرده است: در کل ایران ۹۸۰ هزار و ۸۷۱ بازمانده از تحصیل شناسایی شده اند که ۱۵ درصد این جمعیت با رقم ۱۴۷ هزار و ۲۸۴ نفر در سیستان و بلوچستان هستند.
از جمله علل اصلی بازماندن از تحصیل در سیستان و بلوچستان می توان به این موضوعات اشاره کرده: فقر ناشی از پایین بودن سرانه درآمد در خانوارها، پراکندگی جمعیت و نبود فضای آموزشی در روستاهای دوردست، کمبود سرویس روستا مرکزی، ازدواج زود هنگام و فرصت های کاذب اشتغال در مرز.

دکمه بازگشت به بالا