اخبارحقوق بشر

در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران چه گذشت؟

شبکه کلمه/ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اعلام این که اکنون «یک بحران حقوق بشری تمام عیار» در ایران وجود دارد، از حکومت جمهوری اسلامی خواست به استفاده غیرضروری از زور علیه معترضان پایان دهد.

ولکر تورک امروز در سخنرانی خود در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره سرکوب اعتراضات جاری در ایران گفت: «ما اکنون در یک بحران حقوق بشری تمام عیار قرار داریم».
او خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید کرد: «روش‌های قدیمی و ذهنیت قلعه‌ای کسانی که قدرت را در دست دارند، کارساز نیست».

ذهنیت قلعه‌ای وضعیتی است که در آن گروهی احساس می‌کنند مورد حمله قرار گرفته‌اند و به همین دلیل از شنیدن هرگونه انتقاد یا دیدگاهی که با موقعیت و اهدافشان همخوانی ندارد، خودداری می‌کنند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین گفت بر اساس اطلاعات رسیده به این نهاد، تاکنون حدود چهارده هزار نفر از جمله کودکان در جریان اعتراضات جاری در ایران بازداشت شده‌اند که «این رقم بهت‌آور است».

او افزود: «هیچ جامعه‌ای را نمی‌توان در یک مقطع زمانی متصلب یا فسیل کرد. تلاش برای انجام انجام این کار، برخلاف میل مردم، بیهوده است».

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در عین حال از افزایش هشداردهنده اعدام‌ها در ایران ابزار نگرانی کرد.

همچنین جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به آمار تاییدشده بیش از سیصد کشته شده در اعتراضات ایران، از رهبران جمهوری اسلامی انتقاد کرد که در هیچ موردی حاضر به هیچ گفتگویی با معترضان نشده‌اند و هر معترضی را با برچسب «دشمن» و «عامل خارجی» طرد کرده‌اند.

او در کنار اشاره به اظهارات ابراهیم رپیسی و غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره سخت‌گیری در برخورد با معترضان، همچنین به نامه نمایندگان مجلس برای مجازات سختگیرانه معترضان اشاره کرد.

از سویی دیگر، در نشست امروز سازمان ملل متحد، آمریکا گفت همه شاهد سرکوب‌ها در ایران هستیم و ما شجاعت زنان و دختران را تحسین می‌کنیم. ایرلند اظهار داشت، ایران مجازات اعدام را متوقف کند. اروگوئه خواهان «گفتگوی ملی» در ایران شد، پرتغال از ضرورت پایان تبعیض در ایران سخن گفت، کلمبیا از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد و خواهان توقف خشونت شد، استرالیا بازداشت یک شهروند دو تابعیتی خود در ایران را تائید کرد، اوکراین گفت: رژیم ایران جز سرکوب در داخل، نظم بین‌المللی را هم تضعیف می‌کند، مونته‌نگرو از ضرورت حساب پس دادن عاملان قتل مهسا و دیگر قربانیان گفت، آرژانتین از وضع حقوق بشر در ایران ابرازی نگرانی کرد، کره جنوبی خواهان توقف خشونت‌ها از طرف حکومت ایران شد و پاراگوئه توسل حکومت ایران به زور را محکوم نمود.

دکمه بازگشت به بالا