اخبارایرانعلم و دانشفرهنگی و ادبی

دانشگاه فردوسی مشهد زیر تیغ سرکوب

شبکه حهانی کلمه / طی چهار ماه اخیر در دانشگاه‌های کشور شاهد اعتراضات گسترده بودیم که همراه با هزینه‌های فراوانی برای دانشجویان بود. دانشگاه فردوسی مشهد هم از این موضوع مستثنی نبود.

طی این مدت بالغ بر ۳۳ دانشجوی این دانشگاه بازداشت شدند. از این تعداد ۲۹ نفر به قید وثیقه‌هایی بین ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد یا حتی با قید کفالت آزاد شدند. اما هنوز ۴ نفر از این دانشجویان در بازداشت به سر می‌برند.

بالغ بر ۹۰ دانشجوی این دانشگاه با حکم کمیته انضباطی تعلیق شدند و همچنین عده کثیری نیز برای مدتی ممنوع‌الورود بودند.

در کنار این احکام سنگین برخی از دانشجویان از رفتارهای توهین‌آمیز مسئولین کمیته انضباطی به خود و خانواده‌هایشان گزارش دادند. در یکی از این موارد یکی از مسئولین کمیته انضباطی به پدر یکی از دانشجویان گفته: “معلوم نیست چه لقمهٔ حرامی سر سفره بچه‌هایت آوردی که این‌طور شدند”

همچنین برخی از دانشجویان گزارش دادند که به هنگام خروج از دانشگاه به‌دلیل شرکت در تجمعات داخل دانشگاه در خیابان‌های اطراف دانشگاه دستگیر شدند. برخی از دانشجویان نیز به‌دلیل شرکت در تجمعات خارج دانشگاه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند که در این موارد هم گزارشاتی مبنی بر رفتارهای خشونت‌آمیز و فشارهای روحی و روانی و حتی تهدید به «اعدام» دریافت شده است.

اما اکنون پس از آرامش نسبی که در دانشگاه حاکم شده است شاهد رسیدن سرمای شدیدی در شهر مشهد هستیم. به طوریکه دما در بعضی شب‌ها تا منفی ۱۸ درجه سانتیگراد کاهش پیدا کرده است.

در این سرمای استخوان سوز علی‌رغم هشدارهای مقامات دولتی نسبت به فرارسیدن زمستان سخت برای اروپاییان شاهد قطعی گسترده گاز در کشور هستیم.

دانشگاه فردوسی نیز از اواخر هفته گذشته با قطعی گاز مواجه شد به طوریکه بنابر گزارش دانشجویان خوابگاهی از ساعات نیمه شب جمعه ۲۳ دی‌ماه گاز خوابگاه‌های این دانشگاه قطع شده و دانشجوها مجبور شدند از طریق برخی وسایل همانند «اتو» خود را گرم کنند. همچنین این قطعی گاز باعث شده بود تا کافه تریاها و اغذیه‌های دانشگاه نیز تعطیل شوند و دانشجوها برای تهیه مواد خوراکی مورد نیاز خود به مشکل بر بخورند.

ادامه این روند باعث شد تا روز ۲۴ دی‌ماه فرمانداری مشهد تعطیلی تمام مدارس و دانشگاه‌ها در این شهر را اعلام کند و مدیریت دانشگاه نیز خبر از تعطیلی تمام خوابگاه‌های دانشگاه فردوسی را داد. با اعلام این خبر اما عده کثیری از دانشجویان خوابگاهی که به تازگی خود را به مشهد رسانده بودند تا از امروز با آغاز امتحانات نیم‌سال دوم در خوابگاه‌ها مستقر شوند حال باید در وضعیتی که بسیاری از جاده‌ها و مسیرهای ریلی با یخ‌زدگی و سرمای شدید همراه است خود را به شهر محل سکونت خود برسانند. آن هم در شرایطی که مشخص نیست می‌توانند وسیله‌ای برای بازگشت خود مهیا کنند یا خیر!

به نقل از: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

دکمه بازگشت به بالا