اخباراهل سنتایرانحقوق بشر

مکتب قرآن کردستان؛ بازداشت و احضار ماموستایان را محکوم کرد

شبکه جهانی کلمه / مکتب قرآن کردستان در بیانیه ای حمایت قاطع خود از خیزش ملی اعم از کرد، بلوچ و سایر ایرانیان اعلام داشت و خواستار پایان دادن به خشونت علیه مردم و آزادی بی قید و شرط همه زندانیان خیزش ملی و روحانیون اهل سنت شد.

در این بیانیه به بازداشت شماری از ماموستایان اهل سنت و اهانت هایی که حین بازداشت به آنها شده خصوصا ماموستا سید سیف‌الله حسینی، امام جماعت ۷۵ ساله‌ی مسجد خاتم الانبیای شهرستان جوانرود و شکستن دست همسر ایشان توسط ماموران سرکوبگر رژیم ولایت فقیه، اشاره کرده است.

نسخه ای از این بیانیه که در اختیار شبکه جهانی کلمه قرار گرفته در زیر می آید:

بیانیەی مکتب قرآن کوردستان در رابطه با بازداشت و احضارماموستایان و رهبران دینی اهل سنت کورد به دادگاه ویژه روحانیت.

سریال دستگیری و زندانی کردن ماموستایان اهل سنت کورد، همچنان و بدون وقفه ادامه دارد.
دیروز دوشنبه ١٤٠١/١٠/٢٦ ماموستای مردمی و خوشنام، ماموستا حسن فتحی امام جمعه و جماعت روستای قازلیان شهرستان بوکان از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.
ایشان جزو ماموستایانی است که از اعتراضات مشروع و قانونی مردم ایران حمایت کرده و همراه و همگام با دیگر ماموستایان دلسوز، با امضای بیانیه‌های متعدد و ایراد سخنرانی در نمازهای جمعه، به تبعبض و ظلم و نابرابری موجود در جامعه اعتراض کرده است.
در همین حال ماموستا یونس نوخواه، مدرس دارالعلوم سلطان صلاح الدین ایوبی پیرانشهر، از طرف دادگاه ویژه روحانیت ارومیه به چهار سال و‌ شش ماه زندان و‌خلع لباس روحانیت محکوم شده است.

همچنین ماموستا مادح کرمی امام جمعه و جماعت روستای هویه‌ی سنندج، به دادگاه شهر شویشه احضار شده و با اتهامات واهی از قبیل تبلیغ علیه نظام، تبلیغ برای اغتشاش، اخلال در امنیت عمومی و تشویش اذهان ، روبرو شده و قاضی تاکید کرده‌ که پرونده جهت ادامه‌ی رسیدگی، به دادگاه ویژه‌ی روحانیت همدان ارجاع خواهد شد.

ایجاد فشار بر ماموستایان مردمیِ کورد اهل سنت، تنها به دلیل حمایت و همراهی آنان با خواست عمومی مردم در راستای اجرای عدالت و رفع ظلم و تبعبض در جامعه است.

در مورخ ۲۸ آبان‌ ۱۴۰۱ ماموستا محمد خضرنژاد مشهور به ماموستا بوکانی با حمله‌ی شبانه به منزل پدریش در بوکان، و ماموستا رحمت نصوحی در مهاباد، دستگیر و در زندان اداره‌ی اطلاعات شهرستان ارومیه بازداشت و تاکنون از وضعیت آنان خبر دقیقی در دست نیست.

یادآوری می‌شود در ۱۹ آذرماه ۱۴۰۱ ماموران سپاه با یورش شبانه و شکستن درب منزل، ماموستا سید سیف‌الله حسینی، امام جماعت ۷۵ ساله‌ی مسجد خاتم الانبیای شهرستان جوانرود و عضو شورای مکتب قرآن کوردستان را بازداشت و هم اکنون در سلول انفرادی در شهرستان همدان نگهداری می‌شود. ضمنا هنگام بازداشت ایشان، ماموران به همسرشان نیز حمله کرده و دست او را شکستند.

شورای مکتب قرآن کردستان، ضمن اعلام حمایت قاطع و مجدد خود از تمام مطالبات و اعتراضات مشروع و قانونی همه‌ی مردم ایران،بخصوص مردم کورد و بلوچ، تهدید و بازداشت و پرونده‌سازی برای ماموستایان مردمیِ اهل سنت را به شدت محکوم کرده و خواستار پایان دادن به خشونت علیه مردم و آزادی فوری و بی قید و شرط همه‌ی زندانیانِ حوادث اخیر، از جمله ماموستایان و رهبران دینی ِفوق‌الذکر است.

١٤٠١/١٠/٢٧

دکمه بازگشت به بالا