اخباراهل سنتایران

بیانیهٔ شورای عالی علمای سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن در حمایت از خیزش ملی

شبکه جهانی کلمه / شورای عالی علمای شهرستان های سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن در نشستی از خیزش ملی ایران علیه دیکتاتوری رژیم ولایت فقیه حمایت کرد و با صدور بیانیه ای خواستار پایان دادن به خشونت علیه ملت و زندانیان شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: چنانکه مشهود است بیش از ۱۲۰ روز از اعتراضات اقشار مختلف مردم ایران نسبت به سیاستهای یک‌جانبهٔ حکومت و دولتمردان می‌گذرد. متأسفانه در این روزها به جای اینکه سیاست کشور، کنار آمدن با مردم و شنیدن صدای آنها و باز کردن گرهی از مشکلاتشان باشد، روز به روز بر مشکلات کشور و خشونت علیه مردم معترض و منتقد افزوده می‌شود و از این تنها اختلاسگران و مفسدان سود می‌برند نه مردم!

این بیانیه به ۹ بند اشاره دارد که باید حق ایرانیان فارغ از هر دین و مذهبی درنظر گرفته شود و توهین به شیخ الاسلام را از جانب هر فرد و یا سازمانی محکوم می کند.

نسخه ای از این بیانیه که در اختیار شبکه جهانی کلمه قرار گرفته در زیر می آید:

بیانیهٔ شورای عالی علمای سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن

سنت‌آنلاین| دیروز (چهارشنبه ١۴٠١/١٠/٢٨) شورای عالی علمای شهرستانهای سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن در محل مسجد جامع محمّد مصطفیٰ دزّک با حضور اکثریت علما تشکیل جلسه داده و در پایان بعد از بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل مختلف، ضمن حمایت از اعتراضات به حق مردم ایران، بیانیه‌ای به شرح ذیل صادر نمود:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
قال الله تبارك وتعالیٰ: «لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ»
خداوند متعال خطاب به رسول مهربانی‌ها صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: اگر تندخو و سخت‌دل می‌بودی، مردم تو را رها می‌کردند؛ اما برای اینکه مردم را در کنار خود داشته باشی، لازم است که از مردم درگذشت کنی و برایشان آمرزش بخواهی و از مشوره‌های سودمندشان استفاده کنی.

با بررسی سیرحکومتی پیامبر صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین رضوان الله علیهم مشاهده می‌کنیم که حضرت رسول صلی الله علیه وسلم در دوران حکومتداری خویش بهترین تعامل را با مردم داشتند و ضمن رسیدگی به مشکلات مردم و مشورت‌پذیری از پیشنهادات و انتقادات به گرمی استقبال می‌فرمودند.
در تاریخ صدر اسلام نمونه‌های زیادی از آزادی بیان و تعامل احسن با مردم را داریم، به عنوان مثال:

▫️پیامبر صلی الله علیه وسلم در صلح حدیبیه با مشرکان مکه که سرسخت‌ترین دشمنان اسلام بودند، کنار آمدند.
▫️در زمان آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم کاروان‌های تجاری از سرزمین شام که تحت سیطرهٔ اروپا بود، می‌آمدند و مسلمانان آنها را تحریم نمی‌کردند.
▫️آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین به بهترین نحو ممکن به ملت‌شان رسیدند، و نه تنها مسلمانان را، بلکه غیر مسلمانان را هم از خود راضی کردند که با آغوش باز اسلام را پذیرفتند. انتقادات را با روی گشاده می‌پذیرفتند و چنان فضایی برای آزادی بیان فراهم کردند که زن و مرد بدون هیچ ترس و واهمه‌ای از حکومت انتقاد می‌کردند.
▫️یک بیابان‌نشین، چادرِ رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را چنان می‌کشد که اثرِ آن بر گردن مبارک ایشان می‌ماند، اما آن‌حضرت صلی الله علیه وسلم به وی هیچ تعرضی نمی‌کند و به یارانش هم اجازهٔ اعتراض و تعرض را نمی‌دهد.
▫️زنی بر حضرت عمر رضی الله عنه خرده می‌گیرد و عمر او را می‌ستاید.
▫️علیه حضرت عثمان رضی الله عنه شورش می‌شود، اما اجازه نمی‌دهد که حتی یک شورشی خون‌دماغ شود و حاضر می‌شود خود، جان دهد، اما جان کسی را نگیرد.
▫️یک یهودی امیر مؤمنان حضرت علی کرّم الله وجهه را به دادگاه می‌کشاند و هیچ تهدیدی متوجه یهودی نمی‌شود.
▫️امام بزرگوار حضرت حسن مجتبی رضی الله عنه برای جلوگیری از هرج و مرج در سرزمین‌های اسلامی با وجود اینکه حقدارتر است، تن به صلح می‌دهد.
▫️حضرت عمر بن عبدالعزیز رحمه الله فقط ظرف دو سال تمام نواقص حاکمان بنی امیه را برطرف می‌نماید و چنان امنیت و آرامشی را به ارمغان می‌آورد که حتی گرگ جرأت حمله بر گوسفند را پیدا نمی کند.

چنانکه مشهود است بیش از ۱۲۰ روز از اعتراضات اقشار مختلف مردم ایران نسبت به سیاستهای یک‌جانبهٔ حکومت و دولتمردان می‌گذرد. متأسفانه در این روزها به جای اینکه سیاست کشور، کنار آمدن با مردم و شنیدن صدای آنها و باز کردن گرهی از مشکلاتشان باشد، روز به روز بر مشکلات کشور و خشونت علیه مردم معترض و منتقد افزوده می‌شود و از این تنها اختلاسگران و مفسدان سود می‌برند نه مردم! و به جای اینکه دل مردم به دست آید، دایره تنگ‌تر شده و وضعیت نابسامان موجود دارد دل دینداران را هم می‌خراشد. چهل و چهار سال برای نظام جمهوری اسلامی دورهٔ طویلی بود که می‌توانست به بهترین شکل ممکن مردمش را به رفاه و آرامش و امنیت برساند و با رأفت و رحمت همه را دلدادهٔ این نظام و فرهنگ اسلامی کند.
ما به عنوان قوم بلوچ و جامعه اهل سنت به قدرِ خدمات نظام، سپاسگزار آن هستیم، اما بدون زیاده‌خواهی معتقدیم که در حق ما جفا شده است، اما بنا به تعبیر رهبریت نظام، راههای نرفته بیش از راههای رفته است. لذا برای احقاق حقوق مردم به تلاش و توجه بیشتر مسئولان ارشد نظام نیاز است. امروز جوان ایرانی حسرت یک زندگی ساده را می‌خورد؛ ازدواج، خانه و ماشین برایش رویایی دست‌نیافتنی است. چرا همیشه باید تحریمها را بهانه کرد و پای دشمن را به وسط کشید؟ چرا نباید با ملتها و دولتهای دیگر کنار آمد؟
شرایط امروز به جِدّ می‌طلبد که رویکرد نظام، چرخش به سوی مردم باشد و به هر نحو ممکن در راستای اعتمادسازی و به دست آوردن دل ملت بکوشد؛ چرا که جمهوریت بدون مشارکت اقوام، و اسلامیت منهای اهل‌سنت معنا پیدا نمی‌کند.

 از این منظر، شورای عالی علمای شهرستانهای سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن از حاکمیت می خواهد که:
۱️⃣ ایران برای همه ایرانیان باشد و تمام اقوام و مذاهب باید در مراکز تصمیم‌گیری، شوراهای سیاست‌گذاری و مدیریت‌های کلان کشوری و استانی مشارکت داشته باشند.
۲️⃣ در جذب نیروی انسانی متخصص حوزهٔ اداری، امنیتی، قضایی و نهادهای فرهنگی و آموزشی بدون تبعیض و وابستگی سیاسی و حزب، شایسته‌سالاری ملاک عمل قرار گیرد. قومیت، مذهب و آیین افراد نباید سبب حذف افراد از عرصهٔ خدمت شود.
۳️⃣ صدا و سیما یک رسانهٔ ملی است و بدون سانسور نسبت به ضبط و انتشار حقایق جامعه اقدام نماید و فرصت گفتگو، خواسته‌ها و مطالبات همهٔ مردم را فراهم نماید. در شبکه‌های استان‌های سنی‌نشین فرصت استفاده از بزرگان جامعهٔ اهل‌سنت و بیان مسائل اهل‌سنت فراهم شود.
۴️⃣ عزت و کرامت آحاد مردم حفظ شود و معترضان به محارب و برانداز و غیره متهم نشوند و با توجه به اختلاف نظر در مصادیق محاربه و با درنظرداشت حدیث «ادرءوا الحدود بالشبهات» ضرورت دارد که با معترضین مدارا شود و از اعدام‌های بی رویه که قتل ناحق هستند، پرهیز شود.
۵️⃣ حرمت و تقدس اماکن مذهبی و رجال مورد احترام اقوام و مذاهب نگه داشته شود؛ احضار و بازداشت علما و نخبگان جامعه و توهین به مساجد و مدارس اهل‌سنت فضای جامعه را ملتهب کرده و وحدت را خواهد شکست.
۶️⃣ این جمع خواستار آزادی همهٔ زندانیان سیاسی و تجدید نظر در صدور احکام محاربه و اعدام هموطنان معترض است.
۷️⃣ فقر یکی از مسائل ریشه‌ای اعتراضات مردمی است که می‌طلبد برای بهبود وضعیت معیشتی مردم اقدامات عاجلانه‌ای صورت گیرد که این خود، یکی از عوامل ضمانت امنیت خواهد بود.
۸️⃣ از خانواده‌های شهدا و مجروحان و بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در جای جای ایران عزیز دلجویی به عمل آید.
۹️⃣ حضرت شیخ الإسلام مولانا عبدالحمید حفظه الله دلسوز مردم و نظام هستند و همهٔ مطالبات ایشان که از تریبون رسمی نماز جمعه و غیره مطرح می‌شود، مورد تأیید و حمایت مردم، نخبگان و علمای بزرگوار اهل‌سنت است و ما هرگونه اهانت و اسائه ادب نسبت به حضرت شیخ الإسلام و سایر علمای بزرگوار را محکوم می‌کنیم.

? شورای عالی علمای شهرستانهای سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن
(چهارشنبه ٢٨ دی ماه ١۴٠١ هجری شمسی)

دکمه بازگشت به بالا