تازه‌های سیاسی

نظرسنجی تازه موسسه «گمان»؛ بیش از ۸۰ درصدی ایرانیان به جمهوری اسلامی نه گفتند

? شبکه کلمه / داده‌های نظرسنجی تازه موسسه گمان که از ایرانیان داخل و خارج از کشور انجام شده، حاکی است که بر خلاف ادعاهای مقامات جمهوری اسلامی، نزدیک به نود درصد مردم از نظام حاکم فاصله گرفته‌اند.

بر اساس نظرسنجی موسسه «گمان»، ۸۰.۹ درصد از مشارکت‌کنندگان گفته‌اند که «اگر همین امروز یک رفراندوم آزاد با سئوال “جمهوری اسلامی: آری یا نه” برگزار شود» رای آن‌ها «نه به جمهوری اسلامی» خواهد بود.

نظرسنجی موسسه نظرسنجی «گمان»، گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان، که از هلند فعالیت می‌کند دیدگاه ایرانیان داخل و خارج را نیز در خصوص ائتلاف میان مخالفان حکومت جویا شده است؛ در میان ایرانیان داخل کشور، ۸۵٪ کسانیکه موافق اعتراضات هستند، با شکل گیری چنین شورایی هم موافقت دارند. در میان آنها، ۴۲٪ معتقدند که چنین شورایی باید حتما شامل افراد سرشناس داخل و خارج کشور شود. از طرف دیگر، ۳۴٪ با شکل گیری شورای همبستگی توسط افراد خارج کشور موافق هستند درصورتیکه شورا مورد حمایت افراد داخل کشور قرار گیرد.

طبق این نظرسنجی تازه، اکثریت شرکت کنندگان درباره مدل نظام سیاسی جایگزین به جمهوری ریاستی اقبال نشان داده اند.

۶۷ درصد شرکت کنندگان نیز در مورد به نتیجه رسیدن جنبش انقلابی ۱۴۰۱ اظهار خوشبینی کرده اند.

موسسه نظرسنجی «گمان»، می‌گوید که این نظرسنجی جدید حاصل گفت‌وگو و تماس این مرکز با ۴۲ هزار ایرانی ساکن خارج از کشور و ۱۵۸ هزار ایرانی باسواد ۱۹ ساله به بالای داخل کشور است.

دکمه بازگشت به بالا