حقوق بشر

سازمان حقوق بشر ایران: شلیک ماموران به چشم معترضان هدفمند بود!

? شبکه کلمه / سازمان حقوق بشر ایران می گوید «شلیک هدفمند» مأموران امنیتی جمهوری اسلامی به سر و صورت معترضان که منجر به نابینا شدن «تعداد بسیاری از شهروندان» شده را «سیستماتیک» می‌داند.

این سازمان در بیانیه‌ای از «کثرت گزارش‌های مرتبط با شلیک هدفمند مأموران» به سر و صورت معترضان «به‌ویژه زنانِ جوان» در اعتراضات سراسری ماه‌های اخیر خبر داد و گفت این اقدام در بیشتر شهرهای ایران رخ داده است و این سازمان آن را «امری سیستماتیک ارزیابی می‌کند.»

روز گذشته مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه شکنجه و فشار به زندانیان را «حرام» دانست و گفت در جمعه خونین زاهدان،‌ ۱۵ نفر چشمشان کور و برخی قطع نخاع شدند و شماری پایشان را از دست دادند.

پیشتر نیویورک‌تایمز در گزارشی تاکید کرد که صدها معترض در ایران از فاصله نزدیک هدف قرار گرفته‌اند و چشمان آنها آسیب‌ دیده یا نابینا شده است.

طبق این گزارش، چشم پزشکان سه بیمارستان بزرگ تهران رویهم بیش از ۵۰۰ بیمار با آسیب چشمی را در جریان اعتراضات پذیرش کردند. پزشکان در استان کردستان نیز از دست‌کم ۸۰ مورد پذیرش مجروحان چشم خبر داده بودند.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی گفته است بر اساس مصاحبه با پزشکان در سراسر ایران، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی زنان معترض ایرانی را با شلیک گلوله به صورت و اندام‌های جنسی هدف قرار می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا