اخبارحقوق بشر

بیانیه‌ی جمعی از دانشجویان تربیت مدرس در حمایت از فرهاد میثمی

? شبکه کلمه/ جمعی از دانشجویان تربیت مدرس با صدور بیانیه ای از فرهاد میثمی اعلام حمایت کردند.

?این بیانیه می گوید:ما ضمن هشدار به حکومت در مسئولیت حفظ جان #فرهاد_میثمی از ایشان می‌خواهیم به خودداری از خوردن غذا پایان داده و جان زیبای خود را نجات دهد.

?متن کامل بیانیه بدین قرار است:

? درست هنگامی که حکومت و سرکوبگرانش سرمست از پایان‌یافتن اعتراضات و شعله‌های انقلاب، به خیال خام‌شان، بازگشت امور به پیش از قیام ژینا را انتظار کشیده و می‌خواهند ترس و ناامیدی را میان مردم‌ حکم‌فرما کنند رخدادهایی از گوشه‌گوشه‌ی جغرافیا و تاریخِ کثیرِ مقاومت حادث می‌شود تا علیه استراتژی‌ فراموشی و عادی‌سازی قد علم کنند. قیام علیه فراموشی گاهی با یک سخنرانی در مراسم تدفین انجام می‌شود، گاهی با آزادی یک زندانی و نشان دادن علامت‌ پیروزی، گاهی با انتشار تصاویر جلسه دفاع از پایان‌نامه یک زندانی در زندان و گاهی با انتشار تصویر نزار یک زندانی در حین اعتصاب غذا. جنبش انقلابیِ مردمانی که تصمیم گرفته‌اند عنان زندگی‌شان را از دستِ ولایتِ شاه و رهبر گرفته و خود در دست گیرند تا زمانی که نیرویش را در جهت تغییری انقلابی آزاد نکند با اِعمالِ خشونت کور و بی‌مهار پایان نمی‌یابد؛ چراکه پایان‌یافتن مستلزم فرموشی‌ست و فراموشی، بیش از هر چیز، مستلزم محو شدن نشانه‌ها، یادها، تصاویر، داغ‌ها و رد و اثرهاست از روح و بدنِ فردی و جمعیِ انقلابیون. به این معنا هر بدن انقلابی‌ای خود نشان و یادی از استمرار مقاومت، تداوم زندگی و جریان داشتن انقلاب تا دقیقه‌ی پیروزی‌ست. چشمانی که با اصابت ساچمه تخلیه شده‌اند و کماکان مصمم‌اند، بدن‌های زندانیان (روایت، صدا و تصویرشان)، دانشجویان، خبرنگاران و کارگران و بدن نحیف اما استوار یک زندانیِ معترض که از خوردن پرهیز می‌کند، همگی ردپای یک انقلاب و خواستی جمعی را نشان‌مان داده و علیه فراموشی و در جهت یادآوری‌، استمرار و باز-زنده‌سازیِ همواره‌ی آن عمل خواهند کرد.

? دکتر فرهاد میثمی کنشگر مدنی ثابت‌قدم در حالی که در محبس از کمترین آزادیِ ممکن برای اعتراض برخوردار بوده در اعتراض به مجازات اعدام، حجاب اجباری و حکم زندان از غذا خوردن پرهیز کرده‌‌‌ است. اما فرهاد میثمی با سپر کردن بدن خود به سرکوبگران و ما چه می‌خواهد بگوید؟ ۱.سرکوب و بستن دهان‌ها نمی‌تواند به کامل‌ترین شکلش ممکن و محقق شود، حتی در عینی‌ترین و مادی‌ترین شکلِ سرکوب یعنی زندان. ۲. تا زمانی که زندگی در جریان است، نبضش می‌زند و نفس‌هایش به شماره نیفتاده است چشمه‌های مقاومت علیه فراموشی و ستم نخواهد خشکید؛ چرا که زندگی همواره یک قدم از سلطه و حصار و ستم جلوترست. بنابرین حتی در زندان و حتی با بدنی نحیف و کم‌جان می‌توان به مقاومت و اعتراض علیه دشمنانِ زندگی ادامه داد. ۳. حاکمی که صرفاً با ارعاب و سرکوب حکمرانی می‌کند به‌رغم صلابت و اقتدار ظاهری‌اش آن‌قدر شکننده و درون‌تهی‌ست که بدنی محبوس می‌تواند رسوایش کند، به سخره بگیرد و بی‌اعتبارش کند. ۴. همه‌ی محذوفین و ستم‌دیدگان در زندان، خیابان، دانشگاه، مدرسه، کارخانه و… می‌توانند ذیل “#زن_زندگی_آزادی” آینده‌ای آزاد، برابر و انسانی‌تر را فریاد بزنند. ۵. پیروزی ما در گرو به‌رسمیت‌شناختن گروه‌ها و اقشار کثیر و متنوع جنبش مانند معلمان، کارگران، دانشجویان، دادخواهان، فعالین حقوق بشر، خبرنگاران و… و همبستگی میان آن‌هاست. در روزهایی که فرصت‌طلبان در پیِ مصادره انقلابِ مردمی و حقنه کردن جریان‌ها و چهره‌های واپس‌گرا بر مردم هستند #فرهاد_میثمی آن را بسیار هوشمندانه مورد تاکید قرار داده است.

? ما جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت‌مدرس ضمن اعلام حمایت از کنش آزادی‌خواهانه دکتر میثمی و پافشاری بر مطالبات ایشان و محکوم کردن خشونت و سرکوب بی‌حدوحصر حکومت در عرصه‌ها و ساحت‌های مختلف از دانشگاه تا زندان به ایشان می‌گوییم نه تنها ما بلکه همگان پیام شما را دریافت کرده‌اند. ما در پایان ضمن هشدار به حکومت در مسئولیت حفظ جان #فرهاد_میثمی از ایشان می‌خواهیم به خودداری از خوردن غذا پایان داده و جان زیبای خود را نجات دهد. همان‌طور که همه بر آن تاکید کرده‌اند جامعه‌ی ما برای ساختن آینده‌ای بهتر به انسان‌هایی همچون ایشان سخت نیازمندست.

دکمه بازگشت به بالا