اخباراهل سنتسیاسی

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

چهارشنبه، ۸ آذر۱۴۰۲| به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته ی گذشته بدین قرار است:

۱-مولانا عبدالحمید، از تعطیلی نمازخانه‌های اهل سنت در تهران و مشهد توسط ماموران امنیتی انتقاد کرد و گفت که در هیچ جای دنیا عبادت اجازه نمی‌خواهد.

۲-روز دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲، نیروهای نظامی با هلی کوپتر به سمت سوخت بران بلوچ در شهرستان میناب تیراندازی کردند.

۳-نیروهای سپاه و انتظامی با يورش به مناطق جهادآباد شهر سراوان چندین منزل مسکونی شهروندان بلوچ را تخریب کردند.

۴-یک دستگاه خودروی هایلوکس نیروهای نظامی مرصاد در محور زاهدان_خاش و حد فاصل منطقه چانعلی هدف حمله تله انفجاری قرار گرفت؛ گروه مسلح انصارالفرقان حمله به خودروی نیروهای مرصاد در محور خاش _ زاهدان را بر عهده گرفت و آمار کشته شدگان نیروهای نظامی را چهار کشته و دو زخمی اعلام کرد.

۵-افراد مسلح به سوی خودروی نیروهای نظامی در محور گوهرکوه _تفتان تیراندازی کرده اند.

۶-رروز جمعه ۳ آذرماه ۱۴۰۲، نمازگزاران زاهدانی پس از خاتمه نماز جمعه با درخواست مولانا عبدالحمید راهپیمایی سکوت برگزار کردند

۷- با وساطت و پادرمیانی علما و ریش سفیدان منطقه ایرانشهر، دو طایفه‌ی « فولادزهی» و «بهزادی» پس از سال‌ها اختلاف و درگیری با یکدیگر صلح و سازش کردند.

۸-در پی کمین نیروهای نظامی و تیراندازی مستقیم به سمت سرنشینان یک خودرو در محور سراوان به سوران، دو شهروند بلوچ با هویت «ناصر چاریزهی» ۱۸ ساله و «عیدمحمد چاریزهی» ۲۷ ساله، کشته و بدنبال تیراندازی متقابل سرنشینان خودروی عبوری دو نفر از نیروهای نظامی مجروح شدند.

۹-در پی حمله نیروهای نظامی به بندر کرگان میناب و تیراندازی به سوی مردم و ضرب و شتم نمازگزاران مسجد جامع این شهر شماری از شهروندان بلوچ زخمی شده اند؛مردم معترض کرگان در اعتراض به حمله ماموران سرکوبگر رژیم ایران و تخریب اموال مردم پاسگاه کرگان را به آتش کشیدند.

۱۰-در پی بارش باران در زاهدان بسیاری از معابر و خیابانهای این شهر دچار آبگرفتگی شده بطوری که رفت و آمد شهروندان را مختل کرده است.

۱۱-روز ۵ آذر ماه کارگران و کارمندان رسمی و قراردادی شهرداری زاهدان بدلیل معوقات سه ماهه حقوق خود در مقابل اداره شهرداری تجمع کردند.

۱۲- نماینده بوندستاگ «گلستان یوکسل»، که کفالت سیاسی جمشید حسن زهی را در دسامبر ٢٠٢٢، به عهده گرفت، خواستار آزادی جمشید و فرشید حسن زهی، دو زندانی سیاسی بلوچ شد.

۱۳-بر اثر تیراندازی مامورین نظامی مرصاد به سمت یک خودروی سوختبر در محدوده مورتان محور سرباز که منجر به واژگونی خودرو شد یک سوختبر با هویت محمد اربابی، اهل و ساکن منطقه‌ی کوه‌ون سرباز جان خود را از دست داد.

۱۴-نیروهای بسیج در خیابان معلم شهر دلگان پس از مشاجره و توهین به یک شهروند بلوچ به خودرو وی حین رفتن و دور شدن از صحنه تیراندازی کرده‌اند.

۱۵- دوستعلی جلیلیان فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از بازداشت هفت شهروند تحت عنوان اتهام تیراندازی در این استان خبر داده است.

دکمه بازگشت به بالا