نماد سایت شبکه جهانی کلمه

دور تازه اعتراضات در عراق ۴۲ کشته برجا گذاشت

اعتراضات ضد حکومتی در عراق که از سه هفته پیش آغاز شده است، دیروز جمعه سوم آبان ماه در ادامه خود، در شهرهای مختلف عراق ادامه یافت.

معترضان به فساد گسترده مسئولان دولتی و ناکارآمدی دولت این کشور معترض اند.

اعتراضات عراق از همان روزهای ابتدایی با خشونت حکومتی مواجه گردید، حال منابع امنیتی عراق می‌گویند، دست‌کم ۴۲ نفر، تنها در اعتراضات دیروز جمعه کشته شده اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای عصائب اهل حق، یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران برای مقابله با تظاهرکنندگان به سوی آنها تیراندازی کرده‌است.

پیشتر نیز دو مقام امنیتی عراق اعلام کردند که در جریان اعتراضات اخیر آن کشور، شبه نظامیان تحت حمایت ایران، تک تیراندازانی را در پشت بام‌های بغداد مستقر کرده بودند.

همچنین مقام دیگر امنیتی نیز اعلام کرد که شبه نظامیانی که لباس سیاه بر تن داشتند در سومین روز اعتراضات به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده‌اند.

از طرفی کمیسیون عالی حقوق بشر عراق و منابع بیمارستانی در این کشور اعلام کرده‌اند، بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر در اعتراضات روز جمعه زخمی شده‌اند.

به گزارش رویترز، معترضان به دفتر عصائب اهل حق در شهر العماره حمله کردند و نیروهای این گروه به سوی معترضان تیراندازی کرده‌اند.

پلیس عراق می‌گوید در حمله معترضان به دفتر عصائب اهل حق، یکی از رهبران محلی این گروه و یک مامور امنیتی کشته شده‌اند.

اعتراضات در شهر کربلا نیز در شامگاه جمعه به خشونت کشیده شده است.

کمیسیون حقوق بشر عراق می گوید، در تظاهرات در بغداد در روز جمعه هشت نفر کشته شدند. منابع امنیتی عراقی هم گفته‌اند، دست کم پنج نفر از کشته شدگان از معترضان بودند که بر اثر استنشاق گاز اشک آور جان خود را از دست دادند.

منابع امنیتی عراق همچنین گفته‌اند، در شهر ناصریه هم معترضان کوشیدند به دفتر عصائب اهل حق در این شهر حمله کنند و نیروهای محافظ این ساختمان به سوی معترضان شلیک کرده‌اند. در این درگیری شش نفر کشته شدند.

منابع دولتی هم گفته اند در شهر دیوانیه یک ساختمان به آتش کشیده شد و ۱۲ نفر در این آتش سوزی جان خود را از دست دادند.

گفتنی است، در فضای مجازی ویدیویی ها از به آتش کشیده شدن و لگدمال کردن عکس رهبر جمهوری اسلامی در جریان اعترضات نیز منتشر شده. همچنین معترضان فردی بنام ابوعزرائیل که از مهره های اصلی سپاه قدس در عراق محسوب می شود را زمانی‌که قصد سرکوب معترضان را داشت، به باد کتک گرفته اند که طبق گزاش‌ها اکنون در بیمارستان به سر می برد.
در عین حال خبرگزاری آناتولی از حمله جوانان خشمگین عراقی و کشتن سام العلیاوی و برادرش، از مدیران دفتر اصاحب اهل حق خبر داده است. وب‌سایت شفقنا نیز ویدیویی از این اتفاق را منتشر کرده.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق و دولت او از زمان آغاز اعتراضات خشونت بار در شهرهای جنوب این کشور در سه هفته پیش، علیه شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی و فساد در بین مسئولان قادر نبوده است اقدام موثری برای کاهش اعتراضات انجام دهد.

این اعتراضات مهم‌ترین چالش پیش روی دولت عادل عبدالمهدی از زمان روی کار آمدنش از سال گذشته است.

 

خروج از نسخه موبایل