تازه‌های سیاسی

انتقاد صدها فعال سیاسی و مدنی از کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر

بیش از یکصد تن از فعالان سیاسی و مدنی ایران در بیانیه‌ای که در آستانه اولین سالگرد امضای قرارداد رژیم حقوقی دریای خزر توسط مسئولان جمهوری اسلامی در قزاقستان منتشر شد از این اقدام انتقاد کردند.

در این بیانیه آمده است: «به نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با نفوذ بالایی که بر جمهوری اسلامی دارد موافقت رهبر ایران را برای تدوین رژیم حقوقی جدید کسب کرده است.»

این فعالان قرارداد مذکور را ناقض حق حاکمیت ملی ایران دانسته و «خدشه‌ای به یکپارچگی» کشور خوانده‌اند.

سعید بشیرتاش، منصور اُصانلو، سپیده پورآقایی، مسعود نقره‌کار، فرزانه روستایی و عبدالستار دوشوکی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

امضای این توافقنامه در سال گذشته حتی واکنش‌های متعددی در میان مسئولان نظام از جمله محمود صادقی نماینده تهران در پی داشت و برخی آن را با عهدنامه‌های ترکمانچای و گلستان مقایسه کردند.

این در حالی است که در سال گذشته و یک روز پیش از برگزاری جلسه روسای جمهور کشورهای ساحلی دریای خزر برای امضای این کنوانسیون، محمدابراهیم رحیم پور معاون پیشین امور آسیایی وزارت خارجه ایران بدون اشاره به جزئیات دقیق این توافق، از موافقت سران نظام ایران با این کنوانسیون خبر داده و گفته بود: «من به عنوان فردی که در خط مقدم مذاکره می کردم نظرات تصمیم گیرندگان اصلی را به جلو بردم و به اینجا رساندم و تمام این موارد در اختیار رهبری، رئیس جمهور و شورای عالی امنیت ملی است و همگی موافق امضا هستند.

دکمه بازگشت به بالا