تازه‌های سیاسی

محمود صادقی: در پرونده‌ ترورهای هسته‌ای ۵۳ فرد بی‌گناه بازداشت شدند

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خبر داده است که وزارت اطلاعات ایران در سال ۹۱، ۵۳ نفر را بخاطر پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای بازداشت کرده و پس از «احراز بی‌گناهی» آنها، ۴ میلیارد تومان بابت جبران خسارت به این افراد پرداخت شده است.

آقای صادقی این اظهارات را در حساب توییترش به نقل از محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران که سه‌شنبه ۱۲ شهریور در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور داشته، نوشته است.

بحث پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از اواسط مرداد امسال و در پی پخش یک مستند تلویزیونی از شبکه بی‌بی‌سی فارسی بازگشایی شد.

در این مستند که مازیار ابراهیمی مرداد ۱۳۹۱ در یک برنامه تلویزیون حکومتی ایران اعتراف کرد با همکاری دستگاه‌های امنیتی اسرائیل، در ترور این افراد مشارکت داشته است، از جعلی بودن اتهامات و شکنجه‌اش توسط ماموران وزارت اطلاعات سخن گفت.

آقای ابراهیمی مرداد ۱۳۹۳ از زندان آزاد شد و پس از آزادی از زندان به آلمان رفت.

پس از انتشار این مستند، ۱۶ مرداد امسال، وزیر اطلاعات ایران وعده داد که در یک کنفرانس خبری به «موارد مطرح شده» درباره پرونده ترور «دانشمندان هسته‌ای» ایران پاسخ خواهد داد.

اما کنفرانسی که وزیر اطلاعات ایران وعده داده بود تاکنون برگزار نشده است اگرچه ۲۶ مرداد امسال، محمود صادقی خبر داد که از وزیر اطلاعات درباره این پرونده چند سوال پرسیده است.

همچنین آقای صادقی گفته است که پاسخ‌های وزیر اطلاعات «قانع‌کننده» نبوده و قرار شد توضیحات تکمیلی ظرف یک ماه آینده ارائه شود.

بر اساس گزارشی که محمود صادقی از این جلسه داده است، وزیر اطلاعات ایران درباره اعتراف‌گیری از متهمان با شکنجه، «توضیح روشنی» نداده است.

مازیار ابراهیمی پیش از این در مصاحبه با رادیو فردا گفته بود که در جریان شکنجه‌ و شلاق‌خوردن، پای او را شکسته بودند.

دکمه بازگشت به بالا