تازه‌های سیاسی

اعتراضات مردمی در عراق، مقتدی صدر و عبادی خواستار استعفای دولت شدند

در چهارمین روز از تظاهرات اعتراضی در عراق مقتدی صدر، بنیانگذار جیش المهدی و روحانی پرنفوذ شیعه، و همچنین حیدر عبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

به رغم عقب‌نشینی دولت در برابر معترضان تعداد کشته شدگان در روز چهارم بیش از سه روز قبل گزارش شده است.

مقتدی صدر روز جمعه ۱۲ مهر در بیانیه‌ای عنوان کرد، برای اجتناب از خشونت‌های بیشتر که طی چهار روز گذشته ده‌ها کشته بر جای گذاشته است، دولت باید استعفا دهد و انتخابات زودرس تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار شود.

بغداد دیروز جمعه صحنه رویارویی نیروهای امنیتی با گروه‌های مختلف معترضانی بود که تلاش می‌کردند خود را به میدان تحریر برسانند.

موج اعتراضات مردم عراق از روز سه‌شنبه و در واکنش به رشد بی‌کاری، فساد و ضعف دولت در خدمات دولتی شکل گرفت و به سرعت شهرهای مختلف را در نوردید.

بر اساس گزارش رسانه‌ ارتش عراق، دو افسر پلیس و دو شهروند غیرنظامی روز جمعه بر اثر تیراندازی افراد ناشناسی در بغداد کشته شده‌اند. اما از شواهد برمی‌آید که شمار کشته‌ها در این روز بسیار بیشتر از این بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی و پزشکی نوشته که شمار قربانیان این اعتراضات در روز جمعه به ۶۵ نفر رسید. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز تعداد کشته‌ها را ۵۳ نفر عنوان کرده است.

ادامه تظاهرات و درخواست کناره‌گیری دولت در حالی انجام شده که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق شامگاه پنج‌شنبه در یک نطق تلویزیونی مردم را به آرامش دعوت کرد و مطالبات معترضان را برحق خواند.

او گفت دولت برای حل معضلات مردم تلاش می‌کند اما هیچ راه‌حل جادویی وجود ندارد که بتوان از طریق آن مشکلات ساختاری و کاستی‌ها را در مدت زمان کوتاهی بر طرف کرد.

آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید شیعیان نیز ضمن مشروع خواندن مطالبات معترضان و سرزنش دولت به خاطر ناکامی در مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی از طرف‌های درگیر در عراق خواست پیش از آنکه خیلی دیر شود به خشونت ها خاتمه دهند.

اعترضات در عراق درحالی جریان دارد که بر اساس برخی از ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی، معترضان پرچم جمهوری اسلامی را به آتش می کشند و برخی معترضان می‌گویند، نیروهای ایرانی در سرکوب معترضان مشارکت دارند.

 

دکمه بازگشت به بالا