جهان

پمپئو و نماینده ایران با معاون سیاسی گروه طالبان گفت‌وگو کردند

سهیل شهاین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در رشته توئیت‌هایی خبر داده که ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان در کنفرانس ویدئویی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته است که طرف طالبان برای آغاز گفت‌وگوهای بین افغان‌ها آماده است، اما تأخیر در روند آزادی زندانیان طالبان سبب تأخیر در آغاز گفت‌وگوها بین‌ طرف‌های افغان شده است.

بر پایه‌ی این گزارش؛ ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان در گفت‌وگو با مایک پمپئو تأکید کرده است که این گروه به مواد توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و طالبان، متعهد است و اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان علیه آمریکا و سایر کشورها استفاده شود.

از سوی دیگر؛ دفتر شورای امنیت ملی افغانستان گزارش کرده که هفته‌ آخر خردادماه سال جاری، خونین‌ترین هفته‌‌ی ۱۹ سال گذشته در این کشور بود. طالبان در این هفته در ۳۲ ولایت ۴۴۲ حمله علیه نیروهای امنیتی افغانستان انجام دادند.

پمپئو از طرف‌های طالبان و دولت افغانستان خواسته است که خشونت‌ها را کاهش دهند.

سهیل شاهین همچنین خبر داده که ملا برادر در گفت‌وگو با محمدابراهیم طاهریان، نماینده ایران؛ درباره مشکلات مهاجران افغان در ایران، مسایل مرزی، مسئولیت مذاکرات بین‌ طرف‌های افغان و وضعیت جاری افغانستان صحبت کرده است.

این نخستین بار نیست که ایران با طالبان گفت‌وگو می‌کند. مذاکرات ایران و طالبان در تابستان سال گذشته مورد انتقاد مقام‌های افغانستانی قرار گرفت و دولت افغانستان آن را برخلاف اصول و روابط دو کشور دانست.

دکمه بازگشت به بالا