ایران

رئیسی: مصوبه “لغو سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو” اجرا شود

رئیس جمهور ایران مصوبه “لغو سند یا بیانیه آموزش ۲۰۳۰” را برای اجرا ابلاغ کرد. سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو در سال‌های اخیر یکی از موارد چالش‌برنگیز میان دولت و رهبر جمهوری اسلامی بود.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور قطعی لغو سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو را که تحت عنوان “چارچوب عمل ملی آموزش ۲۰۳۰” در آذرماه ۱۳۹۵ منتشر شده است، صادر کرد.

لغو این سند درخرداد ۱۳۹۶ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد؛ اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده بود. سندی که از همان ابتدای پذیرش آن توسط دولت روحانی به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز میان جناح‌های گوناگون حکومتی بدل شده بود.

این سند در سپتامبر ۲۰۱۵ (شهریور ۱۳۹۴) باهدف  بهبود کیفیت آموزش در سراسر جهان در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد. کشورهای عضو، از جمله ایران، با امضای این سند توافق کردند که از ژانویه سال ۲۰۱۶ اعتبارات لازمه را برای بهبود آموزش پیش‌بینی کنند.

در سند آموزشی یونسکو بر مسائلی مانند آموزش حفاظت از محیط زیست، برابری جنسیتی، رفع تبعیض از اقلیت‌ها، حقوق شهروندی و ضرورت فراهم شدن فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان تاکید شده است.

اما از همان ابتدای پیوستن ایران به این سند، این موضوع با جنجال‌ها و چالش هایی مواجه گردید؛ از جمله در جریان مبارزات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری شماری از رسانه‌های وابسته به اصول‌گرایان، به ویژه حامیان ابراهیم رئیسی، به بهانه اجرای سند آموزشی موسوم به “چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰” یونسکو، تبلیغات گسترده‌ای علیه دولت روحانی بر پا کردند.

در اطلاعیه‌ها و بولتن‌هایی که در شهرها و روستاها پخش و در فضای مجازی نیز انتشار یافت ادعا می‌شد که با اجرای این سند قرار است از جمله روش‌های خودارضایی به کودکان آموزش داده شده و همنجس‌گرایایی میان آنها تبلیغ شود.

حتی رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای اندکی پیش از انتخابات در دیدار با جمعی از فرهنگیان به شدت با سند آموزشی یونسکو مخالفت کرد و گفت که ایران “زیر بار چنین سندهایی نمی‌رود”.

دکمه بازگشت به بالا