ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به گسترش ناآرامی‌های ناشی از تنش آبی در ایران هشدار داد

مرکز پژوهش‌های مجلس از افزایش تنش آب شرب در کشور گزارش داد و با بیان اینکه ۲۸۲ شهر هم‌اکنون دچار تنش آبی هستند، نسبت به گسترش «ناآرامی‌ها و نارضایتی‌های اجتماعی» ناشی از تنش آبی هشدار داد.

همزمان احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، با اشاره به احتمال ۶۰ درصدی سال کم‌بارش و بی‌آبی طی سال آبی جدید، گفت: «براساس مدل‌های عددی با احتمال ۶۰ تا ۷۰ درصد برای پاییز و تا نیمه‌زمستان، بارش‌های کم و زیر نرمال کشوری را خواهیم داشت.»

این مقام سازمان هواشناسی ایران افزود که احتمال ۳۰ تا ۴۰ درصد ممکن است سال نرمالی را تجربه کنیم، اما احتمال ترسالی تقریبا بسیار ضعیف و نزدیک به صفر است.

از سوی دیگر روزنامه همشهری با اشاره به اینکه سال آبی گذشته یکی از کم‌بارش‌‌ترین سال‌های آبی ۴۰ سال اخیر بود، نوشت: در سال آبی جدید که از روز پنج‌شنبه، اول مهر ماه، آغاز شد ۲۵۹ شهر و ۸ هزار و ۵۶۲  روستا با تنش آبی شدید درگیرند.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با اشاره به اینکه تنش‌ آبی در شهرها و روستاهای ایران در حال گسترش است و در تابستان سال‌جاری نیز تنش آبی در همه حوضه‌های آبریز اصلی کشور رخ داد، افزود که علائم این تنش‌ها در بعضی نقاط کشور به‌صورت «ناآرامی‌ها و نارضایتی‌های اجتماعی» بروز کرده است.

دکمه بازگشت به بالا