اخبارتازه‌های سیاسی

 حمایت بایدن و اردوغان از اوکراین در برابر روسیه

 شبكه كلمه/ دفتر ریاست جمهوری ترکیه، خبر داد که آقای اردوغان به زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته که حمایت خود را از اوکراین اعلام می کند و تصمیم روسیه برای برسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک اقدامی غیرقابل قبول است.

آقای اردوغان در عین حال، بر ضرورت بهره گیری از تمامی فرصت‌های دیپلماتیکی برای حل مشکلات تاکید کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه تلفنی با «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت‌وگوی کرد.

این واکنش در حالیست که شامگاه دوشنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه استقلال دو جمهوری‌ دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت.

در رویداد مرتبط دیگر، در بحبوحه تشدید تنش در مرزهای اوکراین و بالتیک، وزیر دفاع انگلیس از برگزاری رزمایش مشترک با مشارکت ۱۰ کشور خبر داد.

از دیگر سو، منابع خبری سه‌شنبه از پرواز یک فروند پهپاد جاسوسی پیشرفته نیروی هوایی آمریکا بر فراز حریم هوایی اوکراین همزمان با تشدید تنش کی‌یف با روسیه خبر دادند.

کارشناسان هوانوردی بر این باورند که ایالات متحده با نمایش این پهپادها در پی نمایش قدرت به روسیه است.

همزمان رئیس جمهور آمریکا شبانگاه سه شنبه از اقدام قاطع علیه اقتصاد روسیه خبر داد و افزود قصد جنگ با روسیه را نداریم، اما می‌خواهیم این پیام را برسانیم که به همراه متحدانمان از هر ذره از قلمروی ناتو دفاع می‌کنیم.

وی با متهم کردن روسیه به انجام عملیات «پرچم دروغین» گفت، در صورت پیش روی روسیه، این کشور خود مسئول خواهد بود.

بایدن همچنین با اشاره به آغاز اشغال اوکراین از سوی روسیه گفت: «نیروهای بیشتری از آمریکا در منطقه بالتیک و در استونی، لتونی و لیتوانی مستقر خواهند شد.»

در پیوند با این خبر، وبگاه «ارلایو» نوشت که سخنگوی نیروهای جمهوری دونتسک روز سه شنبه گفت: «نیروهای مسلح اوکراین واحدهای پدافند هوایی را نزدیک فرودگاه‌های بین‌المللی “کیف”، “خارکف”، “چرکاسی” مستقر کرده‌اند.

وی تصریح نمود: اطلاعات ما حرکت ستون‌های یگان‌های موشک ضد هوایی اوکراین مجهز به سامانه‌های «اس-۳۰۰» و «بوک ام-۱» را ثبت کرده است که نزدیک فرودگاه‌های بین‌المللی کیف، خارکف و چرکاسی قرار گرفتند.

او افزود که نیروهای دونتسک همچنین حرکت تانک‌ها و راکت‌اندازهای گراد توسط ‌نظامیان اوکراین را نزدیک شهر «ماریوپول» ثبت کردند.

دکمه بازگشت به بالا