اخبارسیاسی

نخست‌وزیر اسرائیل: اطلاعات جدیدی درباره فعالیت هسته‌ای ایران به اروپا دادیم

نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به تلاش های تل‌آویو برای ممانعت از احیای برجام گفته، که اطلاعاتی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران به کشورهای اروپایی داده است.

یائیر لاپید گفت: که اسرائیل کمپینی سیاسی برای توقف توافق هسته‌ای و مقابله با رفع تحریم های ایران در پیش گرفته است.

لاپید ادامه داد: دلایلی داریم که نشان می‌دهد تلاش‌های ما موفق بوده است.
نخست وزیر اسرائیل اما گفت: هنوز زود است که بگوییم آیا در متوقف کردن توافق هسته‌ای موفق بوده‌ایم یا نه.
فرانسه، آلمان و انگلیس (تروئیکای اروپا) روز گذشته در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و گفتند: این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه آورده‌اند: این خواسته آخر، تردیدهایی جدی درباره مقاصد و تعهدات ایران نسبت به نتیجه‌ موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران با تعهدات قانونی الزام‌آور ایران مغایرت دارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا گزارش داده است که ایران هم‌چنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشا ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت‌ هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران شنبه شب در واکنش به بیانیه اخیر تروییکای اروپایی گفت: باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام میان طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند.
چندین روز پیش، وزیر خارجه آمریکا نیز تازه‌ترین پاسخ ایران به پیشنهادات اورپا برای احیای برجام را گامی به عقب ارزیابی کرده بود. همزمان رسانه‌های اسرائیلی نوشتند، رئیس موساد “اطلاعات حساسی” در خصوص ایران به مقامات آمریکایی داده است.

دکمه بازگشت به بالا