اخباراهل سنت

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

چهارشنبه ، ۲۳ شهریور ۱۴۰۱/ به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته ی گذشته بدین قرار است:

۱- مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم نمازجمعه (۱۸ شهریور ۱۴۰۱) شهرستان گالیکش ضمن انتقاد شدید از پخش گزارشی در صدا و سیمای مرکز گلستان مبنی بر پیاده روی تعدادی از شهروندان اهل سنت در قالب کاروان اربعین، بار دیگر برگزاری سالگرد عزاداری و مراسم جشن میلاد را در مذهب اهل سنت ناجایز دانستند.

۲- موسی قَنبرزهی، شهروند بلوچ‌ که پیشتر امان نامه گرفته بود، در سال ۱۴۰۰ توسط نیروهای نظامی در زاهدان بازداشت شده و پس از انتقال به زندان کرمان از دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده است.

۳- سحرگاه سه‌شنبه ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۱ حکم اعدام هفت زندانی از جمله چهار شهروند بلوچ توسط مسئولان زندان میناب به اجرا گذاشته شد.

۴- در اثر تیراندازی در محدوده روستای چاه کمال آبگرم بزمان سیستان و بلوچستان دو شهروند به نام های محسن شهلیبر و «عبدالغفور شهلیبر» کشته شدند؛ برخی از کانال‌های تلگرامی سپاه را متهم به کشتن این دو شهروند کرده اند.

۵- در پی یورش نیروهای نظامی به روستای نعمت آباد پیرسوران از توابع شهرستان زاهدان دو کودک ۱۳ و ۱۴ ساله بلوچ بازداشت شدند؛هویت این دو‌ کودک با فامیلی “شه بخش” از تیره (بلوچ زهی) و فرزندان عبدالرشید شه‌بخش و محمد امین شه بخش اهل روستای نعمت آباد پیرسوران عنوان شده است.

۶- شامگاه ۱۹ شهریور ماه، بر اثر انفجار تانکر سوخت در نهبندان، دو تن زخمی و دوتن دیگر جان خود را از دست دادند.

۷- روز٢٠ شهریور ١۴٠١، دو طایفه بهادرزهی و کرمزهی پس از پنج سال اختلاف و درگیری با یکدیگر، با پادرمیانی معتمدان و ریش سفیدان ایرانشهر، صلح و سازش کردند.

۸- روز ۱۹ شهریور ماه، در اثر یورش نیروهای نظامی به یک منزل مسکونی در شهرستان کهنوج ، دستکم ۵ تن از طرفین کشته و زخمی شدند.

۹- روز پنجشنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۱، یک کودک ۱۰ ساله بلوچ در رودخانه ایرندگان بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داد.

۱۰- شب ۲۲ شهریورماه، یک شهروند بلوچ به نام « یوسف دامنی» در شهرستان بمپور توسط افراد مسلح ناشناس کشته شد.

۱۱- روز ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۱، دو کودک سوخت بر در شهرستان راسک کشته و زخمی شدند؛هویت کودک سوخت بر جان باخته “مبین فولادی” و کودک سوخت بر زخمی شده “حسین جمال زهی” هر دو اهل روستای مینان شهرستان سرباز عنوان شده است.

۱۲- منابع حقوقی گزارش دادند که عبدالمالک قنبرزهی زندانی سیاسی گمنام بلوچ که در یازدهمین سال از دوران محکومیت ۲۵ ساله خود در زندان گرمسار در تبعید به سر می برد اخیرا از حق مرخصی خود محروم شده است.

۱۳- اهالی روستاهای اطراف شهرستان سیریک از اینکه پمپ بنزین کمالی این شهر به‌ این شهروندان سوخت نمی دهد، ابراز نارضایتی و به آن اعتراض کردند.

۱۴- روز چهارشنبه ١۶ شهریور ماه ١۴٠١، نیروهای لباس شخصی اداره اطلاعات شهرستان ایرانشهر یک شهروند بلوچ به نام«میثم مختارزهی»فرزند خالد اهل شهرستان ایرانشهر را بازداشت کردند.

دکمه بازگشت به بالا