اخبارسیاسی

انجمن حمایت از حقوق کودکان: قتل، بازداشت و به‌کارگیری کودکان را در عملیات سرکوب متوقف کنید

شبکه کلمه/ انجمن انجمن حمایت از حقوق کودکان در بیانیه‌‌ای خواستار پایان دادن به «خشونت علیه کودکان» شد و خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشت: «دستانتان را از روی ماشه بردارید.»

در اعتراضات اخیر ایران و خستگی و کمبود نیروهای سرکوب حکومتی، تصاویری از کودکان و نوجوانانی در لباس ضد شورش بسیج و سپاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که خشم بسیاری از کاربران را برانگیخت.

از سویی دیگر، در جریان این دور از اعتراضات سراسری و ضد حکومتی ایران، کودکان و نوجوانانی از سوی نیروهای سرکوب به قتل رسیدند، دستگیر شدند و یا هدف ضرب و جرح قرار گرفتند.

بیانیه انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به این حوادث در بیانیه خود به‌کارگیری کودکان در عملیات نظامی سرکوب خیابانی از سویی و کشته شدن و دستگیری کودکان در اعتراضات اخیر را نشان دهنده این دانست که «رهبران و مسوولان کشور کم‌ترین توجه را به حق بقا و رشد همه جانبه کودکان دارند.»

این انجمن تاکید کرد که این اقدامات به جای حمایت از حق بقای کودکان، زمینه را برای «تشدید خشونت تا گرفتن حق زندگی کودکان» فراهم کرده است.

تاکید بر مفاد پیمان‌نامه حقوق کودک از جمله حق کودکی کردن در فضای بدون خشونت و حمایت دولت‌ها از کودکان از دیگر مواردی است که این بیانیه بر آن تاکید کرد و یادآور شد: «حضور کودکان با باتوم در خیابان‌ها برای مقابله با اعتراضات اخیر، نقض آشکار حقوق کودکان است و تاثیرات جبران‌ناپذیری بر روح و روان و سلامتی کودکان می‌گذارد.»

انجمن حمایت از حقوق کودکان همچنین خواهان توقف فوری «هرگونه خشونت علیه کودکان» شد و اعلام کرد خدمات رایگانی از جمله بر عهده گرفتن «وکالت» کودکان و «مشاوره روان‌شناسی» به کودکانی که «تحت ستم جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند»، قرار می‌دهد.

بر اساس اعلام مرکز حقوق بشر ایران، در اعتراضات روزهای گذشته در سراسر کشور، تاکنون ۱۳۳ نفر به دست ماموران امنیتی کشته شده‌اند.

در جریان خیزش سراسری مردم ایران، نیروهای سرکوب کودکان و نوجوانانی را نیز کشته یا مجروح کرده‌اند؛ از جمله نیکا شاکرمی، نوجوان ۱۷ ساله‌ای که در جریان اعتراض‌های خیابانی روز ۲۹ شهریور در بلوار کشاورز تهران مفقود شد و پس از چند روز، جسد او در حالی که سر و صورتش متلاشی شده بود، به خانواده‌اش نشان داده شد.

امیرحسین بساطی ۱۵ ساله، کودک دیگری است که در جریان اعتراضات و با شلیک مستقیم نیروهای ضد شورش به سینه‌اش، کشته شد.

جسد این کودک نیز پس از هشت روز بی‌خبری، به خانواده‌اش تحویل داده شد.
روز شنبه دوم مهر، سازمان عفو بین‌الملل کشته شدن چهار کودک را در اعتراضات اخیر تایید کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا