اخباراهل سنت

مولانا عبدالحمید: حادثه جمعه خونین زاهدان برنامه ای از پیش طراحی شده بود!

به گزارش شبکه کلمه، مولانا عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه زاهدان در جلسۀ هفتگی اساتید دارالعلوم زاهدان با اشاره به جمعه خونین ۹ مهر گفت: کشتار و قتل‌عام مظلومانه‌ی نمازگزاران در آن روز هیچ توجیهی ندارد.
وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهند که حادثۀ جمعه خونین زاهدان برنامه‌ای ازپیش‌طراحی‌شده بوده است؛ چنان‌که طرف مقابل از قبل برای آن آمادگی داشت، ولی ما هیچ اطلاعی نداشته‌ایم.

مولانا عبدالحمید افزود: یکی از آثار خیر این حادثه این بود که سبب بیداری مردم ما شد و ترس از دل مردمِ ما بیرون رفت.

امام جمعه زاهدان در ادامه افزود: خداوند این حادثۀ بزرگ را آورد تا ما را بیدار کند. حادثه‌ای که دنیا را تکان داده است، اگر ما را تکان ندهد چه چیزی می‌تواند ما را بیدار کند؟

مولانا عبدالحمید در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اهمیت بیداری مردم اظهار داشت: مردم باید بیدار باشند. خداوند هم از آن ملت و مردمی که از مرگ بترسند و به فکر منافع خود باشند و به منافع جامعۀ خود و دین خود فکر نکنند بیزار است و چنین بنده‌ای را قبول ندارد.

امام جمعه زاهدان که پخش اولین واکنش او به حادثه جمعه خونین زاهدان از صدا و سیما انتقادهایی را به دنبال داشت، در بخشی دیگر از صحبت‌هایش در جلسۀ هفتگی اساتید دارالعلوم زاهدان توضیح داد: همه ما مخصوصاَ علما و ریش‌سفیدانی که از روی ترس، با رسانه‌های وابسته به بعضی نهادها مصاحبه می‌کنند و نمک بر زخم مظلومان می‌پاشند، باید این وابستگی و حس غلامی را از خود دور کنند. اگر ما وجدان‌مان را زیرپا بگذاریم، مردم ما را نمی‌بخشند.

وی سپس تلویحا خواهان عدم مشارکت علما و ریش‌سفیدان اهل سنت در مراسم حکومتی موسوم به هفته وحدت شد و تشریح کرد: حادثه جمعه خونین ضربه بزرگی به وحدت زده است؛ علما و ریش‌سفیدان مواظب باشند که جامعه ما جریحه‌دار است و پذیرش ندارد، بنابراین خود را در معرض خشم و نفرین مردم قرار ندهند.

وی افزود: باید واضح و صریح بگوییم که چنین جنایتی رخ داده است و هیچ توجیهی ندارد. ما باید در روابط و همکاری‌های خودمان تجدیدنظر کنیم زیرا ظلم از حد گذشته است.

امام جمعه زاهدان که پیشتر در مورد تیر اندازی به سر و قلب معترضان در جمعه خونین زاهدان از بی تدبیری ماموران نیروی انتظامی سخن گفته بود، در تازه‌ترین سخنرانی اش با صراحت لهجه بیشتری مجرم‌های اصلیِ کشتار نمازگزاران زاهدان را کسانی معرفی کرد که به مأموران دستور تیراندازی دادند.

مولانا عبدالحمید در پایان خواستار محاکمه و مجازات کسانی شده است که مردم را کشته‌اند و دستور تیراندازی داده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا