اخبارسیاسی

هشدار در مورد وضعیت سنندج؛ وضعیتی شبیه شرایط جنگی دارد

شبکه کلمه/ در جریان خیزش سراسری مردم ایران، سنندج برای سومین شب پیاپی وضعیتی شبیه شرایط جنگی داشت. از تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی و استفاده از سلاح‎های جنگی برای مقابله با معترضان سنندجی ویدیوهای بسیاری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. اعتراض‌ها در سقز نیز با سرکوب نیروهای امنیتی همراه بود و کرمانشاه و مرودشت نیز صحنه تظاهرات شبانه بودند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که مردم معترض در شهرستان ثلاث‌باباجانی، از توابع استان کرمانشاه، شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر می‌دهند. پیش از این و در اعتراض‌های هفدهم مهر هم یک جوان در این شهرستان با شلیک نیروهای امنیتی، جان باخته بود.
هه‌نگاو همچنین از کشته شدن یک کودک هفت‌ساله با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی در سنندج خبر داد. بر اساس گزارش‌ها، جسد این کودک که در آغوش مادرش کشته شد، در بیمارستان کوثر سنندج است.

گفته می‌شود نیروهای سرکوب در محلات مختلف سنندج با مردم معترض درگیر شده‌اند. این نیروها علاوه بر تیراندازی به سمت معترضان، در محله بهاران سنندج شیشه و آینه صدها اتومبیل شخصی را شکستند. هه‌نگاو همچنین گزارش‎هایی از حضور نیروهای سرکوب و نیروهای جنگی در این منطقه مخابره کرد. گفته می‌شود گردان‌هایی از نیروهای ویژه سرکوب با ۱۵ اتوبوس یزد را به مقصد سنندج ترک کرده‌اند تا به نیروهای سرکوب حاضر در منطقه کمک کنند.

شب دوشنبه یک فروند هواپیمای جنگی هم در فرودگاه سنندج به زمین نشست. با توجه به تحرکات نظامی مستمر چند روز گذشته و انتقال ادوات سنگین در مرز ایران با کردستان عراق، به نظر می‌رسد حمله زمینی به مقر و کمپ‌های احزاب کردستانی، با پشتیبانی نیروی هوایی، محتمل است. در صورت جدی بودن این حمله احتمالی، پایان دادن به اعتراض‌ها در سنندج و شهرهای اطراف برای جمهوری اسلامی اهمیت بالایی دارد و از همین رو است که نیروهای امنیتی در شب‌های گذشته بی‌محابا به سمت خانه‌های مردم و معترضان در سنندج تیراندازی می‌کردند. معترضان نیز در تجمع‌های خود شعارهایی از قبیل «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر دادند. این اعتراض‌ها تا پاسی از شب ادامه یافت.
بر اساس گزارش‌های مردمی، صدای تیراندازی در طول شب در سنندج، لحظه‌ای قطع نشد. عفو بین‌الملل نیز به همین علت درباره ابعاد گسترده سرکوب جاری معترضان در سنندج در استان کردستان هشدار داد و نوشت: «گزارش‌های دریافت‌شده حاکی از استفاده نیروهای امنیتی از سلاح گرم و شلیک مکرر گاز اشک‌آور از جمله به خانه‌های مردم، است.»

شبکه حقوق بشر کردستان هم روز سه‌شنبه نوشت که بنا به به تحقیقات این سازمان، «از زمان آغاز اعتراضات تاکنون دست‌کم ۳۰ شهروند کُرد شامل پنج کودک با تیراندازی نیروهای ضدشورش و بسیج در شهرهای ارومیه، اشنویه، پیرانشهر، دیواندره، سقز، سنندج، مریوان، کرمانشاه،‌ اسلام‌آباد غرب، ایلام، قروین، ورامین و کرج کشته شده‌اند.»

دکمه بازگشت به بالا