اخبارسیاسی

کشته‌های حریق اوین به هشت نفر رسید؛ اژه ای می گوید: آتش‌سوزی عمدی بوده!

در پی وقوع آتش سوزی گسترده در اونی که هنوز علت واقعی آن مشخص نشده است، خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد که چهار تن از مصدومان این حادثه که در بیمارستان بستری بودند به دلیل وخامت حالشان درگذشته‌اند. بدین ترتیب، شمار کشته‌شدگان به هشت نفر افزایش یافت.
خبرگزاری میزان اعلام کرده همه این هشت نفر، از زندانیان بند جرایم مربوط به سرقت بوده‌اند. این در حالی است که به گفته شاهدان عینی این زندان محل نگهداری جرایم سرقتی نیست و غیر از زندانیان سیاسی و عقیدتی تنها زندانیان جرایم مالی و اقتصادی در آنجا نگهداری می‌شوند و نه سرقت.
از سویی دیگر محسنی اژه‌ای رئیس قوه‌قضاییه مدعی شده، آنچه در زندان اوین رخ داد جنایتی بود که به‌دست عده معدودی از عوامل دشمن صورت گرفت.
پیش ازین خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در مورد آتش سوزی اوین نوشته بود: ساعت ۲۱:۱۰ شنبه ۲۳ مهرماه، درگیری صوری بین تعدادی از زندانیان بند ۷ اوین (محکومان مالی) با زندانیان بند ۸ (سارقان) بوجود می‌آید.

طی این درگیری عده‌ای از فرصت سوءاستفاده کرده و انبار لباس و کارگاه کارآفرینی زندان را آتش میزنند که منجر به آتش سوزی گسترده، سرایت به‌ بند ۸ و اعزام آتش نشانان به اوین برای اطفاء حریق شد.
این درحالی است که تحلیلگران سیاسی می گویند حکومت با اهدافی که هنوز برای آنها مشخص نیست اقدام به آتش زدن اوین کرده است.
یاسر هاشمی، برادر مهدی هاشمی نیز اعلام کرد مسئولان زندان اوین چند روز پیش، «زودتر» از موعد همیشگی به مهدی هاشمی مرخصی دادند و هنگام پایان مرخصی نیز به او گفتند لازم نیست فعلا به زندان برگردد.
او اعطای مرخصی زودهنگام به برادرش را به معنی «مطلع بودن مقام‌های زندان اوین از اتفاقی که قرار است بیفتد» تفسیر کرد.
شامگاه شنبه با زبانه کشیدن شعله‌های آتش در زندان اوین، صدای چندین انفجار نیز شنیده شد و خانواده‌های زندانیان به سوی این منطقه حرکت کردند به طوری که به گفته شاهدان عینی نیروهای ویژه، با پرتاب گاز اشک‌آور اقدام به متفرق کردن افراد در اطراف زندان اوین نمودند.
گفتنی است، طی چند هفته اخیر، ایران شاهد بروز یک جنبش انقلابی بوده است. جنبشی که با قتل حکومتی مهسا امینی آغاز شد و با شعار زن، زندگی، آزادی به سراسر ایران گسترش یافت.

دکمه بازگشت به بالا