اخبارسیاسی

آمریکا: تعیین مسیر این جنبش به عهده مردم ایران است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سخنان جو بایدن رئیس جمهور کشورش گفت: اظهارات وی اشاره به «احساساتی» بود که مقام‌های آمریکایی از ابتدای این اعتراضات مطرح کردند و همبستگی خود را با معترضان اعلام کردند.

آقای بایدن شامگاه پنجشنبه گذشته در یک سخنرانی در چارچوب کارزارهای انتخاباتی آمریکا، خطاب به حاضرانی که شعارهایی در حمایت از خیزش سراسری ایرانیان در دست داشتند، گفت: «نگران نباشید، ما ایران را آزاد می‌کنیم. آنان خودشان را به زودی آزاد خواهند کرد.»

ند پرایس در ادامه توضیح داد: دلیل تداوم اعتراضات، آرمانهای مشروع، واقعی و قلبی مردم ایران است و مردم معتقدند حکومت، آنها را از حقوق و خواسته‌هایشان محروم می‌کند.
ند پرایس با رد عامل خارجی درباره اعتراضات «بسیار قدرتمند» جاری در ایران گفت: نقش آمریکا فقط این است که سرکوبگران و کسانی که با مردم با خشونت رفتار و اینترنت را قطع می‌کنند، وادار به پاسخگویی کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی دوست دارد این ناآرامی ها را به ما ربط دهد تا بتواند ایالات متحده را سرزنش کند اما واقعیت این است که حکومت ایران با مشکلاتی مواجه است که اساسا ساخته خودش است.

آقای پرایس در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال تغییر قریب‌الوقوع حکومت ایران، گفت: «تعیین مسیر این جنبش به عهده مردم ایران است.»

او ادامه داد: «آنچه برای بسیاری از مردم در سراسر جهان بسیار تاثیرگذار بوده این است که این جنبش با وجود روبه‌رو شدن با خشونت و سرکوب پابرجا بوده است. با وجود مواجهه با تلاش‌های سیستماتیک برای محروم کردن مردم ایران از دسترسی به اطلاعات و توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر ادامه دارد.»
پیشتر گزارش‌هایی از مذاکره کاخ سفید با ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران منتشر شده است.

همچنین تاکنون آمریکا به همراه کانادا، بریتانیا و اتحادیه اروپا به طور جداگانه تحریم‌هایی را علیه اشخاص و نهادهای مسئول در سرکوب معترضان در ایران وضع کرده‌اند.

با این حال، به تازگی بیش از ۲۳۰۰ استاد از دانشگاه‌های سراسر آمریکا در نامه‌ای به بایدن، از او خواستند ضمن متوقف کردن مذاکرات احیای برجام، در حمایت از معترضان در ایران اقدامات بیشتری انجام دهد.

دکمه بازگشت به بالا