اخبارسیاسی

واکنش ها به سرکوب خونین اعتراضات ایران؛ کارشناسان سازمان ملل: سرکوب اعتراضات را متوقف کنید!

شبکه کلمه / شماری از کارشناسان سازمان ملل، با انتشار بیانیه ای از حکومت ایران خواستند که “استفاده از مجازات اعدام را به عنوان ابزاری برای سرکوب اعتراضات متوقف کرده” و تمام شهروندانی که به دلیل استفاده از “حق مشروع خود در آزادی عقیده و بیان” در بازداشت به سر میبرند را “فورا” آزاد کنند.

این کارشناسان همچنین مجددا خواهان برگزاری فوری یک نشست ویژه در خصوص نقض حقوق بشر در ایران شدند.

روز یکشنبه هفته گذشته، ۲۷۷ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه ای از قوه قضائیه خواستند تا با شهروندان معترض برخورد کرده و خواستار اعدام معترضان شدند و تا کنون دستکم ۹ شهروند معترض با اتهاماتی همچون به «محاربه» و «افساد فی الارض» مواجه شدند.

به دنبال سرکوب خونین اعتراضات سراسری، بازداشت خبرنگاران و نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران، شورای حقوق بشر سازمان ملل برای برگزاری جلسه‌ای ویژه درباره این کشور آماده می‌شود.

این نشست به درخواست آلمان و ایسلند در یکی از روزهای میان ۳۰ آبان تا ۷ آذر و احتمالا در ۳ آذر برگزار خواهد شد.

آلمان و ایسلند، جمعه ۲۰ آبان، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته بودند تا جلسه ویژه‌ای درباره ایران، که در هفته‌های گذشته شاهد اعتراضات گسترده‌ای بوده است، برگزار کند.

سفیر آلمان و ایسلند در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به ریاست شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو، خواستار برگزاری جلسه ویژه‌ای «درباره وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در جمهوری اسلامی، به ویژه وضعیت زنان و کودکان شدند.»

در این نامه که به دست «خبرگزاری فرانسه» رسیده است، سفیر آلمان و ایسلند خواستار برگزاری این جلسه در روز پنج‌شنبه ۳ آذر و یا آخرین روز همان هفته شدند.

بر اساس این نامه، ۴۴ کشور از برگزاری این جلسه‌ حمایت کرده‌اند. با این وجود مشخص نیست که این ۴۴ کشور همگی از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل باشند.

وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر این سازمان درباره شرایط ایران هشدار داد.

حسین امیرعبداللهیان در تماسی تلفنی با آنتونیو گوترش اقدام دولت‌های غربی برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران را مردود دانست و مدعی شد که جمهوری اسلامی «مدافع واقعی حقوق بشر است».

گفتنی است، پیش ازین و در تاریخ چهارشنبه ۱۱ آبان نشست فوری «آریا- فورمولا» با همکاری آمریکا و آلبانی، درباره وضعیت نقض حقوق بشر در ایران، در مقر شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شد.

دکمه بازگشت به بالا