اخبارسیاسی

ادامه اختلافات جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان؛ نماينده اردبيل به على‌اف: عهدنامه گلستان را بخوانید!

شبکه کلمه / سید البرز حسینی نماينده خدابنده در جلسه علنى مجلس خطاب به وزارت امور خارجه گفت: رئیس جمهور آذربایجان اظهارنظری درخصوص ممالک ترک‌نشین کرده است که پیشنهاد من این است که او عهدنامه گلستان را بخواند تا بفهمد کجا از کجا جدا شده است! لذا این اظهارنظرها درخصوص تمامیت ارضی کشورهای همسایه در شأن رئیس جمهور آذربایجان نیست.

اظهارنظر رئیس جمهور آذربایجان غیرواقعی است، اگر قرار بود که عهدنامه گلستان اجرا نشود، آذربایجان جزو ایران بود و وی به ریاست جمهوری این کشور نمی رسید، لذا لازم است وزارت امور خارجه و مجلس عکس العمل راجع به اینگونه اظهارنظرها داشته باشد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و نماينده اردبيل که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ گفت: نوه نمی‌تواند منکر پدربزرگ شود، بنابراین اظهارات رئیس جمهور آذربایجان مبنایی ندارد.

رئیس جمهور آذربایجان طی سخنانی گفته است: ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا هموطنان ما که به سرنوشت تلخ از کشور آذربایجان جدا شده‌اند، زبان و سنت و فرهنگ ما را حفظ کنند و به اندیشه آذربایجانی گری وفادار بمانند.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان طی سخنانی تامل برانگیز در نهمین اجلاس سران سازمان کشورهای تُرک که در سمرقند ازبکستان در حال انجام است با اشاره به رویکرد این سازمان در قبال ترک زبانان خارج از این مجموعه گفت: جهان ترک تنها از کشورهای مستقل ترک تشکیل نمی شود، مرزهای جغرافیایی آن گسترده تر است. من معتقدم زمان آن فرا رسیده است که در چارچوب سازمان، مسائلی مانند جلوگیری از همسان سازی و حفظ حقوق، امنیت و هویت ملی هموطنان خود را که در خارج از کشورهای عضو سازمان ترک ها زندگی می کنند، همیشه در نظر داشته باشیم.

وی افزود: نسل جوان جهان ترک باید فرصت تحصیل به زبان مادری خود را در کشورهای محل سکونت خود داشته باشند. متأسفانه اکثریت ۴۰ میلیون آذربایجانی ساکن خارج از آذربایجان از این فرصت ها محروم هستند. آموزش هموطنان خارج از کشورهای ترک به زبان مادری باید همواره در دستور کار سازمان باشد. باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.

دکمه بازگشت به بالا