اخبارسیاسی

اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری اعدام و سرکوب و همچنین احترام به آزادی‌های اساسی مردم ایران شد

شبکه کلمه/ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرده که در گفت وگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران موضع این اتحادیه بر ضرورت توقف سرکوب و اعدام معترضان و همچنین حمایت از روسیه را به او ابلاغ کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشته است: «با امیرعبداللهیان در خصوص چند موضوع از جمله اعدام محسن شکاری صحبت کردم.»

جوزپ بورل در ادامه نوشته است: «موضع اتحادیه اروپا را به وی ابلاغ کردم: توقف فوری اعدام و سرکوب، احترام به آزادی‌های اساسی مردم ایران و توقف حمایت نظامی از روسیه.»

همزمان کانادا اعلام کرد که ۶۷ فرد و ۹ نهاد در کشورهای مختلف، از جمله اعضای قوه قضاییه جمهوری اسلامی و سازمان زندان‌های ایران را به اتهام «نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر» تحریم کرده است.

این تحریم‌های تازه شامل ۲۲ عضو ارشد قوه قضاییه، سازمان زندان‌ها، نیروهای پلیس ایران و همچنین دستیاران ارشد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و رسانه‌های حکومتی ایران می‌شود.

تحریم‌های جدید کانادا همچنین روسیه و میانمار را هدف قرار داده است.

آمریکا نیز روز جمعه همزمان با وضع تحریم‌هایی گسترده علیه چندین کشور از جمله چین و روسیه، سه تن از مقام‌های ایرانی را نیز به اتهام دست داشتن در نقض حقوق بشر تحریم کرد.

یکی از این سه نفر، ابراهیم کوچکزایی، فرمانده نیروی انتظامی چابهار است که به تجاوز به یک دختر نوجوان در یکی از روستاهای اطراف چابهار متهم است.

دولت استرالیا هم بعد از درخواست گروه‌های حقوق بشری و فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، سرانجام روز جمعه تحریم‌ جدیدی را علیه برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.
براساس اعلام دولت استرالیا، نهاد بسیج، رئیس گشت ارشاد و شش مقام جمهوری اسلامی به خاطر سرکوب معترضان تحریم شده‌اند.

تحریم‌های کانادا، آمریکا و استرالیا علیه مقامات جمهوری اسلامی یک روز پس از اعدام محسن شکاری وضع شده است.

محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله‌ای بود که به اتهام «بستن خیابان ستارخان و مجروح کردن یک نیروی بسیج» از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد و حکم اعدام این معترض جوان بامداد پنجشنبه هفدهم آذر ماه اجرا گردید. اعدام او خشم جامعه ایران و و واکنش‌های جهانی را برانگیخت. از جمله سناتور دموکرات باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در توییتر خود اعدام محسن شکاری را محکوم و خواستار واکنش جهانی به آن شد.

دکمه بازگشت به بالا