اخبارحقوق بشر

تعداد روزنامه‌نگاران بازداشت شده از آغاز اعتراضات اخير چقدر می باشد؟!

شبکه کلمه/ کمیته و هیئت اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی فهرست نهایی از وضعیت این روزنامه‌نگاران را تهیه کرده که بر اساس گزارش‌هاى رسمى و غير رسمى تا لحظه تهیه این گزارش گفته مى‌شود ۳۵ نفر از روزنامه‌نگاران در بازداشت هستند.

آمار روزنامه‌نگاران بازداشت شده از آغاز اعتراضات اخير بر مبناى گزارش‌ها حدود ۷۰ نفر بوده که تعدادى از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

طبق این گزارش، اسامی و داده‌های به‌دست آمده از وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی بر مبنای اطلاعاتی است که از نزدیکان و آشنایان ارائه یا اخباریست که منتشر شده است.

همزمان سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که در پی دستگیری روزنامه‌نگاران در ایران در جریان سه ماه اعتراض اخیر، رکورد دستگیری روزنامه‌نگاران در سراسر جهان شکسته شد.

به گفته این سازمان غیردولتی، تعداد روزنامه‌‌نگاران زندانی در سال ۲۰۲۲ به ۵۳۳ تن رسید که بی‌سابقه است. تعداد روزنامه‌‌نگاران زندانی در سال ۲۰۲۱، ۴۸۸ نفر بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که بیش از نیمی از روزنامه‌نگاران در بند، در این پنج کشور دستگیر شده‌اند: چین، ۱۱۰ نفر، میانمار، ۶۲ نفر، ایران، ۴۷ نفر، ویتنام، ۳۹ نفر و بلاروس، ۳۱ نفر.

دکمه بازگشت به بالا