اخبارسیاسی

۳۰ روزنامه‌نگار، در رابطه با خیزش سراسری جاری در ایران در بازداشت بسر می‌برند!

شبکه کلمه / انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران اعلم کرد که تا تاریخ ۲۰ دی امسال، ۳۰ روزنامه‌نگار، در رابطه با اعتراضات سراسری جاری در ایران در بازداشت بسر می‌برند.

بر اساس گزارش کمیته و هیئت اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی، از آغاز اعتراضات اخیر حدود ۷۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده که تعدادی از آنها با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

این گزارش می گوید، از آغاز اعتراضات سراسری تاکنون «تعداد قابل توجهی» از روزنامه‌نگاران به‌دلیل پوشش اخبار خیزش مردمی جاری و اعلام مواضع خود به مراکز امنیتی و قضایی احضار شدند.

از جمله روزنامه‌نگاران بازداشتی می‌توان به فرخنده آشوری، ایمان به‌پسند، امیرحسین بریمانی، میلاد بیدریغ، احسان پیربرناش، علیرضا جباری دارستانی، آریا جعفری و نیلوفر حامدی اشاره کرد.

در همین رابطه، دادگاه انقلاب ساری، سه‌شنبه بیستم دی احسان پیربرناش، خبرنگار و طنزنویس ورزشی را به ۱۸ سال زندان محکوم کرد. پیربرناش در تاریخ ۱۶ آبان دستگیر و به زندان قائمشهر منتقل شد.
بهناز میرمطهریان همسر احسان پیربرناش، در حساب توییتری خود درباره حکم او نوشت: «به‌رغم نامه پزشک زندان مبنی بر بیماری و عدم تحمل حبس و به‌رغم بی‌گناهی عیان همسرم، احسان پیربرناش امروز (سه‌شنبه ۲۰ دی ماه) در دادگاه انقلاب ساری به ۱۸ سال حبس محکوم شد که ۱۰ سال از آن قابل اجراست.»

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشری در ایران هم گزارش داد که از روز ۲۶ شهریور تا چهارشنبه ۲۱ دی ۱۹ هزار ‌و ۳۹۶ معترض بازداشت شده که تنها هویت ۴۹۰۹ نفر از آنها شناسایی شده است.

هرانا افزوده که‌ ۷۰۹ شهروند تاکنون در دادگاه‌های جمهوری اسلامی محکوم‌ شده‌اند و ۱۱۰ نفر از این محکومان با اتهامات مرگ‌آور از جمله «محاربه و افساد فی الارض» مواجه هستند.

دکمه بازگشت به بالا