اخبارسیاسی

از تلاش پنهان حکومت ایران برای رهگیری کاربران تلفن‌های همراه چه می دانید؟!

شبکه کلمه/ سیتیزن لب (Citizen Lab)، آزمایشگاه بین رشته‌ای مستقر در دانشکده امور جهانی و سیاست عمومی «مونک»، در شهر تورنتوی کانادا می‌گوید، اطلاعات محرمانه‌ای که به دست خبرگزاری آنلاین (The Intercept) رسیده که نشان می‌دهد، حکومت ایران درحال پیاده‌سازی طرحی برای رهگیری مشترکین تلفن‌های همراه با پوششی قانونی است.

این آزمایشگاه که سال‌ها است که در حوزه تحقیق، توسعه، سیاست‌های استراتژیک سطح بالا، مشارکت‌های قانونی مبتنی بر فناوری‌های اطلاعات، حقوق بشر و امنیت جهانی فعال است، اسناد مربوطه را از این خبرگزاری دریافت، و نتیجه تجزیه و تحلیل آن را در گزارشی فراگیر منتشر کرده است.

به گفته این آزمایشگاه، اسناد موجود نشان می‌دهد که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی ایران (CRA) می‌خواهد از مفاد «قانون رهگیری» که به شکلی کلی تعریف شده، طوری استفاده کند که اپراتورهای تلفن همراه در ایران مجبور شوند دسترسی این سازمان را به محل ذخیره اطلاعات کاربران تلفن همراه فراهم کنند. جزئیات فنی درج شده در اسناد، سطح بالایی از پیچیدگی فنی را که مقامات ایرانی برای انجام طرح دنبال می‌کنند را نشان می‌دهد.

سیتیزن‌لب در ادامه گزارش به بررسی سوابق و همچنین محتوای ایمیل‌های مرتبط با شرکت‌های دیگر پرداخته و می‌گوید که این اسناد نشانگر تلاش دولت ایران برای ایجاد یک نام جامع نظارتی و نقش نهاد‌های خارجی در تسهیل بالقوه این سیستم است، سیستمی که تکمیل و یا در دست تکمیل بودن آن هنوز مشخص نیست، اما طرف‌های خارجی، ضمن در نظر داشتن محدودیت‌های بین‌المللی و تحریم‌ها، بی‌توجه به موضوع نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب مخالفان به رابطه تجاری خود با رژیم ایران ادامه داده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا