اخبارسیاسی

علی خامنه‌ای: دولت‌هایی که روابط با اسرائیل را عادی‌سازی کنند ضرر خواهند کرد!

شبکه کلمه | به گزارش شبکه کلمه، همزمان با تحولات منطقه ای، علی خامنه‌ای در دیدار با مهمانان «کنفرانس وحدت اسلامی»، تلویحا تهدید کرد: دولت‌هایی که روابط با اسرائیل را عادی‌سازی کنند ضرر خواهند کرد!

وی با اشاره به اینکه «همه جنگ‌های منطقه عامل خارجی دارد»، اظهار کرد: «بارها گفتیم که هیچ کس را به جنگ و اقدام نظامی تشویق نمی‌کنیم و از آن اجتناب هم می‌کنیم.»

او در بخشی از سخنانش گفت: اگر کشورهایی مثل ایران و عراق و عربستان و مصر با هم متحد باشند دولت آمریکا نمی‌تواند در منطقه زورگویی کند.

لازم به اشاره است كه اسرائیل، با شروع جنگ ایران و عراق، رهبری کمک به ایران را در جنگ با عراق به‌دست گرفت؛ تحلیلگران می گویند که با وجود شعارهای ضد اسرائیلی شدید دولت جدید جمهوری اسلامی، ایران و اسرائیل روابط غیررسمی ولی مخفیانه‌ای با یکدیگر حفظ کردند!

کارشناسان درباره پیچیدگی این روابط می گویند: اسرائیل در دوره جنگ ایران و عراق سعی به ایجاد اعتماد با ایران کرده بود. عملیات تخریب نیروگاه اتمی عراق که ایران اوایل جنگ به آن حمله کرد، در عملیات نهایی اسرائیل از بین رفت یا در جریان مذاکرات پنهانی «مک‌فارلین»، مشاور امنیت ملی دولت «رونالد ریگان»، تسلیحات مورد درخواست جمهوری اسلامی از زرادخانه اسرائیل تامین و به فرودگاه مهرآباد تهران ارسال شد.

رابطه ایران و اسرائیل پس از «بهار عربی» و تحولات خونین در سوریه که حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در آن و تشدید تحرکات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آن دامن زد، همواره تا مرز یک درگیری مسلحانه پیش رفته اما هنوز از آستانه آن عبور نکرده است.

اسرائیل به طور مکرر پایگاه‌ها، انبار تسلیحات و گروه‌های نظامی و شبه‌نظامی وابسته جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار می‌دهد و در مقابله با برنامه اتمی جمهوری اسلامی، حتی در خاک ایران دست به عملیات ترور زده است.

دکمه بازگشت به بالا