اخباراهل سنت

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

چهارشنبه،۲۲ آذر ۱۴۰۲/ به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته ی گذشته بدین قرار است:

۱- مولانا عبدالحمید، در مراسم نماز جمعه زاهدان، همزمان با تشدید فضای امنیتی در زاهدان، با انتقاد از «فساد»، «اختلاس‌های سنگین» و افزایش شمار اعدام‌ها در ایران، خواستار «تغییرات اساسی» در کشور شد.

۲- یک شهروند بلوچ با هویت محمد یعقوب گمشادزهی که در روز جمعه ۷ مهرماه در سالگرد جمعه خونین زاهدان بازداشت و پس از ده روز با قید وثیقه آزاد شده بود برای بار دوم روز جمعه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای لباس شخصی از مقابل درب منزل خود در زاهدان بازداشت شد.

۳- ‌ یک کولبر بلوچ که ۱۰ لیتر نفت سفید به همراه خود داشت، توسط مامورین مرزبانی میلک زابل مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

۴- نیروهای دریابانی میناب پس از تیراندازی و توقیف لنج های صیادی و سوخت بری در بندرکرگان، ملوانان این لنج ها را با خشونت و ضرب و شتم بازداشت کردند.

۵- دو سوختبر بلوچ که یک گالن بنزین به همراه خود داشتند توسط مامورین مرزبانی پایانه میلک زابل با ضربات چاقو مجروح شدند.

۶- کانال دفتر مسجد مکی در اطلاعیه ای از ریپورت و مسدود شدن لایو صفحه اینستاگرام مولوی عبدالحمید خبر داد

۷- یک دانشجوی بلوچ در مراسمی که در دانشگاه پیام نور شهر راسک به مناسبت روز دانشجو برگزار شده بود خطاب به فرماندار این شهر از نبود گاز و مشکلات شهروندان در صف‌های طولانی تهیه گاز انتقاد کرد.

۸- یک شهروند بلوچ اهل زاهدان با انتقاد از خرج و هزینه های زیاد برای نصب بنر‌های تبلیغات مذهبی با وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و نبود مایحتاج اولیه زندگی شهروندان و زیر ساخت‌های استاندارد در سیستان و بلوچستان اعتراض کرده است.

۹-جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران گفت: «از زمان آغاز جنبش زن، زندگی، آزادی موارد بسیاری از قتل‌های حکومتی علیه شهروندان بلوچ اتفاق افتاده است.» او افزود: «حقوق اساسی و حق زندگی شهروندان بلوچ کاملا تضعیف شده است و آن‌ها در فقر نگه داشته شده‌اند.»

۱۰-آموزگاران خرید خدمات آموزشی در مناطق بنت، آشار، دشتیاری و راسک در استان سیستان و بلوچستان با اعتصاب و حاضر نشدن سر کلاس های درس خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی و دریافت حقوق و معوقات خود شدند.

۱۱-عبدالله هنزرانی طلبه بلوچ مدرسه عین العلوم گشت سراوان که ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در ایرانشهر بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده بود، پس از ۵۲ روز به بند ۹ زندان مرکزی زاهدان منتقل شد.

۱۲- یک شهروند با ارسال ویدئویی از شرایط غیر بهداشتی و نامناسب سالن و نیمکت های بیمارستان رازی سراوان انتقاد کرد.

۱۳-نیروهای امنیتی و نظامی به دو مدرسه دینی مولوی عبدالعزیز در منطقه مرادقلی و مدرسه ابوذر غفاری در منطقه کریم آباد زاهدان که هر دو مدرسه از شعبه های دارالعلوم مکی هستند یورش برده و دست‌کم ۲۵۳ طلبه را با ضرب و شتم بازداشت کردند و با خود بردند.

۱۴-در پی یورش نیروهای نظامی به دو مسجد در زاهدان و بازداشت و ضرب و شتم ده‌‌ها شهروند و طلبه علوم دینی اهل سنت، یک بانوی بلوچ با ضبط و ارسال ویدئویی از تمام مردم کشور درخواست کمک و حمایت از مردم زاهدان و بلوچستان که در یک سال گذشته تحت فشار و محاصر توسط نیروهای نظامی بوده‌اند کرده است.

۱۵-جامعه‌ی مدرسین دارالعلوم زاهدان با صدور بیانیه‌ای در واکنش به هجوم نیروهای امنیتی و نظامی به دو مدرسه‌ی دینی در زاهدان، این اقدام را «حرمت‌شکنی» و «بر خلاف تدبیر و وحدت» دانست و خواستار «اقدام فوری» مسئولان کشوری برای جلوگیری از فراهم‌آمدن «زمینه‌ی تنش» در سیستان‌وبلوچستان شد.

۱۶-در پی تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی مرصاد در حوالی نقطه مرزی چاله واقع در منطقه شمسر سراوان دستکم دو سوختبر بلوچ کشته و دو تن مجروح شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا