اخباراهل سنتسیاسی

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

چهارشنبه،۲۹ آذر ۱۴۰۲/ به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته ی گذشته بدین قرار است:

۱-بامداد روز جمعه ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۲، بدنبال حمله نیروهای جیش العدل به مقر فرماندهی انتظامی شهر راسک، دستکم ١٢ نیروی نظامی کشته و ٧ نفر دیگر زخمی شدند.

۲- خبرگزاری های داخلی از کشته شدن سه تن از کارکنان ارتش در جریان تمرین صحرایی یکی از یگان های ارتش خبر دادند.

۳-روز ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲، یک سوخت بر بلوچ بر اثر واژگونی و آتش گرفتن خودرو دچار جراحت شده بود، پس از چهار روز در بیمارستانی در کراچی پاکستان جان باخت.

۴-در منطقه گلوگاه زاهدان، یک دستگاه خودروی نیروهای نظامی سپاه با استفاده از مین کنار جاده ای هدف قرار گرفت.

۵-دو تن از نیروهای نظامی حمله جیش العدل به مرکز فرماندهی انتظامی شهر راسک، بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند.

۶-نیروهای نظامی و امنیتی به مساجد توحیدی در خیابان کوثر و تجوید القرآن معروف به مسجد قاری عبدالطیف در زاهدان یورش برده و طلاب را بازداشت کردند.

۷-سه شهروند بلوچ در شهر مرزی پیشین شهرستان راسک توسط نیروهای نظامی بازداشت شدند.

۸-دستکم ۲۰۰ نیروها نظامی از ارگان های مختلف جمهوری اسلامی پس از محاصره منازل، مدرسه و مسجد مولانا نقشبندی، یورش برده و باعث ایجاد رعب و وحشت بین زنان و کودکان شدند.

۹-مولانا عبدالغفار نقشبندی در توییتی، حمله و یورش نیروهای نظامی به خانه های شخصی خویش و پدر خود مولانا فتحی محمد نقشبندی و پدر خانمش را محکوم کرد.

۱۰- حبیب بیجاد، شهروند بلوچ که توسط نیروهای اداره اطلاعات راسک در شهر پیشین از توابع شهرستان راسک، بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

۱۱-شامگاه ۲۸ آذرماه، مامورین نظامی و اطلاعات سپاه با ایجاد ایست و بازرسی در منطقه سرزه ایرانشهر به مسافران و شهروندان از جمله زنان و کودکان بلوچ بی احترامی و توهین و ساعتها آنان را معطل نگه داشته اند.

۱۲-روز سه شنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲، بهروز رامش، سوختبر مجروح شده حادثه رانندگی روز ۲۴ آذرماه در محور زرآباد به چابهار که منجر به برخورد خودرو سوختبر با تیر برق کنار جاده شده بود،پس از چهار روز در بیمارستان جان خود را از دست داد.

۱۳-«کاظم هوت» بلاگر و فعال اجتماعی بلوچ، از وضعیت بیمارستان امام علی چابهار، و عدم رسیدگی به بیماران اورژانسی توسط کادر درمان، وضعیت بد بهداشتی، و عدم توانایی در مدیریت مناسب و بی توجهی نماینده این حوزه، شهردار و فرماندار چابهار انتقاد کرد.

۱۴-در ادامه سختگیرها علیه فاقدین مدارک هویتی تحت عنوان اتباع بیگانه نیروهای انتظامی در سراوان اقدام به بازداشت کسبه و بازاریان و پلمب مغازه های آنان کرده اند.

۱۵-ده شهروند بلوچ فعال مذهبی جماعت تبلیغی که سحرگاه روز دوشنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۲، در مسجدی در محله شیزدان شهر پیشین معتکف و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، از اداره اطلاعات راسک آزاد شدند.

۱۶-ویدئوهای ارسالی نشان می دهد سهمیه نفت شهروندان در منطقه محمدآباد ایرانشهر توسط شرکت های توزیع نفت با هماهنگی نیروهای سپاه و بسیج بارگیری و در نقاط مرزی با سود گزاف به فروش می رسد.

دکمه بازگشت به بالا