اخبارسیاسی

استقبال ریاض و شورای همکاری خلیج فارس از تصویب قطع‌نامه شورای امنیت درباره غزه

شبکه کلمه| وزارت خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه ای از صدور قطع‌نامه ۲۷۲۰ شورای امنیت که خواستار اتخاذ اقدامات فوری برای اجازه ورود کمک های بشردوستانه به طور گسترده، امن و بدون مانع و نیز فراهم ساختن شرایط لازم برای آتش بس پایدار است، استقبال کرده است.

از دیگر سو، جاسم البدیوی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از قطع‌نامه شورای امنیت برای ورود حداکثری کمک های انسان‌دوستانه به غزه استقبال کرد و از جامعه جهانی خواست تا به مسئولیت خود در قبال اجرای آتش بس فوری در غزه عمل کند.

وی از اسرائیل خواست که تمام بندهای این قطع‌‎نامه را به صورت فوری اجرا کند و به الزامات حقوقی بشردوستانه براساس عرف بین المللی برای توقف هدف قرار دادن غیر نظامیان در غزه از جمله بیمارستان ها، مدارس، پناهگاه ها و مدارس پایبند باشد.

در همین راستا، دبیرکل سازمان ملل ، پس از تصویب قطعنامه حقوق بشری شورای امنیت در مورد غزه، در حساب کاربری خود در ایکس ضمن ابراز رضایت از تصویب این قطعنامه نوشت: «فقط آتش‌بس به کابوس مردم غزه پایان می‌دهد.»

لازم به اشاره است که شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه قطعنامه‌ای را که خواستار کمک‌های بشردوستانه بیشتر برای غزه شده بود تصویب کرد. این قطعنامه درخواست آتش‌بس فوری را مطرح نکرده است. آمریکا و روسیه، دو عضو دائم شورای امنیت، به این قطعنامه رأی ممتنع دادند. سیزده عضو دیگر رأی مثبت دادند.

دکمه بازگشت به بالا