اخباراهل سنتسیاسی

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

چهارشنبه،۲۰ دی ۱۴۰۲ | به گزارش شبکه کلمه، رویدادهای هفته بلوچستان بدین قرار است:

۱- مولانا عبدالحمید، روز (۱۵ دی ماه ۱۴۰۲) در مراسم نماز جمعه زاهدان ضمن اشاره به رعایت حقوق تمام مردم تاکید کرد هیچ‌کسی نباید پا را از قانون فراتر بگذارد و همه‌ی مردم از افزایش اعدام‌ها نگران هستند.

۲- ‌ مولوی «ابراهیم آبیل (رودینی)» فعال مذهبی و فرهنگی بلوچ پس از ٧۶ روز بازداشت، از زندان مرکزی زاهدان با قید وثیقه آزاد شد.

۳- مولانا عبدالحمید در یک پست در برنامه ایکس (توییتر سابق) در چهارمین سالگرد جان باختگان حادثه هواپیمای اوکراینی نوشتند: «اتفاقی دردناک و فراموش ناشدنی بوده و تنها اجرای عدالت و رسیدگی بی‌طرفانه باعث تسلی بازماندگان می‌شد.»

۴- مولوی عبدالله کرد امام جمعه مهرستان در خطبه‌های نماز جمعه ۱۵ دی ماه ضمن انتقاد از ارگان‌های امنیتی نسبت به عدم حفظ امنیت جانی مردم در حادثه بمب گذاری در کرمان گفتند: «ریختن خون مردم بی گناه چه در مصلی مکی زاهدان و چه در کرمان از نظر فقه اهل‌سنت به شدت محکوم است.»

۵- نیروهای اداره اطلاعات سراوان یک شهروند بلوچ با هویت عبدالکریم مصطفایی را در خیابان شهید بهنام در منطقه هوشک این شهر بدون ارایه دادن حکم قضایی بازداشت کرده و پس از یک ساعت با ورود به منزل وی وی شکستن قفل درب یورش برده‌اند.

۶- در اثر تیراندازی سرنشینان مسلح ناشناس یک خودرو پژو ۴۰۵ در محور زابل حد فاصل جاده کارخانه، به یک خودرو سوختبر، منجر به واژگونی و آتش سوزی آن شده که یک سوختبر بلوچ با هویت « بلال براهویی» در شعله‌های آتش جان خود را از دست داده است.

۷- چندین خودرو و موتور سیکلت نیروهای امنیتی و‌ نظامی با یورش به منطقه مجدیه ۲۹ و ۳۱ زاهدان اقدام به تیراندازی هوایی کرده و چهار شهروند بلوچ از جمله یک‌ کودک را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

۸- «عمران قاسم‌زایی » معلم بازداشت شده در تاریخ ۷ دی ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای اداره اطلاعات ایراشهر، پس از ۹ روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان آزاد شد.

۹- مولوی «نظیراحمد کرمزهی» مدیر داخلی حوزه علمیه مخزن العلوم شهر خاش طی تماسی به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شده و ضرب الاجل یک هفته‌ای از سوی اطلاعات برای اخراج طلاب اتباع خارجی این حوزه علمیه برای ایشان و حوزه تعیین شد.

۱۰- یک شهروند با انتشار ویدئویی از اسلام آباد خاش از نبودن شیرخشک سهمیه‌ای در این شهر خبر داده است.

۱۱-تصاویر منتشر شده از دانش آموزان منطقه گراغه شهر نصرت آباد زاهدان نشان می‌دهد که به‌دلیل نبود مدرسه در این منطقه این دانش‌آموزان در چادر مشغول تحصیل هستند.

۱۲-در پی تعقیب و گریز یک خودرو سوختبر توسط نیروهای نظامی در محور نیکشهر به ایرانشهر که منجر به واژگونی خودرو شد، یک سوختبر بلوچ با هویت ابراهیم تباسیده بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد.

۱۳-ویدئوی انتشار یافته در فضای مجازی نشان میدهد، انباشت نخاله های ساختمانی و زباله‌های شهری در منطقه رجایی شهر زاهدان وضعیت نامناسب و غیر بهداشتی را برای ساکنین این منطقه بوجود آورده و مسئولان شهرداری تاکنون جهت جمع آوری زباله ها و سامان دادن به این وضعیت اقدامی انجام نداده اند.

۱۴- در پی تیراندازی نیروهای نظامی گردان پِنگ در شهرستان رودبار، به سوی یک خودرو، راننده سوختبر مجروح شد.

۱۵- مولوی «حمیدالله فاروقی (ملازهی)» شهروند بلوچ پس از ‌گذشت سه ماه چهارده روز معادل ۱۰۴ روز از بند ۹ (بند سیاسی ) زندان مرکزی زاهدان با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

دکمه بازگشت به بالا