اخبارسیاسی

حملات موشکی سپاه به اقلیم کردستان و واکنش ها به آن

شبکه کلمه| وزارت خارجه عراق در بیانیه ای «تجاوز» جمهوری اسلامی به اربیل را که منجر به کشته شدن غیرنظامیان در مناطق مسکونی شد، محکوم کرد.

بنا به نوشته رویترز، در این بیانیه آمده که دولت عراق همه اقدامات قانونی علیه این حملات را که نقض حاکمیت ملی عراق و امنیت مردم این کشور است، انجام خواهد داد.

این در حالیست که سپاه پاسداران ادعا کرده است که به یک مقر موساد در اقلیم کردستان عراق حمله کرده است.

سپاه پاسداران بامداد سه‌شنبه ۲۶ دی‌ اعلام کرد که مناطقی در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات موشکی قرار داده است.

رسانه‌های جمهوری اسلامی صبح سه‌شنبه به نقل از فرماندهان نظامی ادعا کردند «در حملات اخیر سپاه پاسداران یک تاجر اسرائیلی ساکن اربیل به نام پیشرو مجید آقا دیزایی کشته شده است». اینکه فرد کشته شده اسرائیلی بوده است را تنها رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند. سپاه پاسداران خانه این تاجر ساکن اربیل را «مقر موساد» معرفی کرده است.

رسانه‌های محلی گفته‌اند پیشرو دیزایی که در حملات هوایی بامداد سه‌شنبه کشته شد، صاحب شرکت فالکوم گروپ و برج امپایر در هولیر اربیل بود؛ دست‌کم سه موشک به خانه پیشرو مجید آقا دیزه‌ای برخورد کرده است.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع امنیتی از کشته شدن پیشرو دیزایی (پیشره‌و دزه‌یی)، تاجر مشهور و میلیاردر کُرد، همراه با چند تن از اعضای خانواده‌اش در این حملات خبر داده است.

این گزارش می گوید، آقای دیزایی که به خانواده بارزانی نزدیک بوده است، مالک چندین کسب و کار بوده و چندین پروژه ساخت و ساز خانه در اقلیم کردستان داشته است.
از دیگر سو، وزارت خارجه آمریکا حملات موشکی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق را محکوم کرد و مقام‌های اقلیم کردستان نیز اقدام ایران را «تروریستی» و «غیرقابل توجیه» خواندند.

شورای امنیت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حملات دست‌کم چهار غیرنظامی کشته و شماری مجروح شده‌اند.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، نیز حملات سپاه پاسداران را محکوم کرد و از دولت عراق خواست در برابر جمهوری اسلامی «موضع اصولی» بگیرد. او همچنین گفت که در روزهای آینده، با شرکایش در جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از تداوم این حملات وحشیانه همکاری خواهد کرد

دکمه بازگشت به بالا