اخبارحقوق بشر

نامه ۴ زندانی محیط زیستی ایران به رئیس قوه قضاییه

شبکه کلمه| چهار زندانی محیط زیستی که از سال ۱۳۹۶ در زندان هستند در نامه ای به رئیس قوه قضاییه از برخی تضییع ها و نگاه امنیتی به پرونده شان انتقاد کردند.
متن نامه این چهار زندانی زیست محیطی به این شرح است

جناب آقای اژه ای، ریاست قوه قضاییه
ما امضا کنندگان این نامه، ۴ نفر از فعالین محیط زیست هستیم که ۶ سال پیش دستگیر و تا امروز با احکام ۶، ۸ و ۱۰ سال همچنان در حبس به سر میبریم. در حالیکه ۶ ماه پیش آقای مراد طاهباز، تنها فرد «دوتابعیتی» و نفر اول پرونده که به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود، به گفت مسئولان کشور در اقدامی «انسان دوستانه» و با برخورداری از «ارفاقات قانونی» خوشبختانه آزاد شد.
با آزاد شدن نفر اول پرونده، باقیمانده محکومان و خانواده‌های ایشان که در انتظار برخورداری از کمترین تخفیفات قانونی ۶ سال چشم به راه مانده بودند، امیدی تازه یافتند. اما با گذشت زمان و در نبود کوچکترین نشانه‌ای از تخفیف، رنج مضاعفی بر ما وارد شده که سوالات سختی را با خود آورده است.
سوالاتی از جنس تردید در هویت، موجودیت و عدالت.در ادامه این نامه آمده است:
آیا اصل «برابری در مقابل قانون» که ریشه در قانون اساسی (اصول ۱۹ و ۲۰) و (آئین دادرسی کیفری – ماده ۲)دارد، موضوعیت خود را از دست داده است؟
– آیا عبارت انسان دوستانه بسته به نوع تابعیت تفسیر می شود؟ انسان در صورت دوتابعیتی بودن لایق حقوق بیشتری است؟ و ایرانی بودن یک تحقیر پذیرفته شده نزد مسئولان است؟
آیا ما با نوعی کاپیتولاسیون قضایی روبرو هستیم؟
آیا قانونی که ما را به طور برابر محکوم کرده است، هنگام ارفاق و تخفیف تابعیت دوگانه را
برتر میداند؟
این سوالات و دهها سوال دیگر نه تحمل حبس که تحمل تبعیض را جانکاه کرده است.
جناب آقای اژه‌ای، تقاضای ما کشیدن خط بطلان بر همه این سوالات و تردیدها است. تقاضای ما اجرای قانون است، آنچنان که برای مراد طاهباز اجرا شد، نه چیزی بیشتر.

هومن جوکار
حمیده کاشانی‌دوست
نیلوفر بیانی
طاهر قدیریان

دکمه بازگشت به بالا