اخباراقتصادیایرانتازه های اجتماعی

نرخ تورم در ایران ۱۴۰۲ حدود ۴۱ درصد اعلام شد

شبکه کلمه| برخی کارشناسان مستقل، آمارهای دولتی را گمراه‌کننده می‌دانند و نرخ تورم واقعی را بسیار بالاتر ارزیابی می‌کنند.

وبگاه خبری تحلیلی «عصر ایران» روز جمعه سوم فروردین ۱۴۰۳ در گزارشی به نقل از مرکز آمار ایران، اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲ نرخ تورم در این کشور ۴۱ درصد بوده است.

برخی کارشناسان مستقل، آمارهای دولتی را بی‌اساس و گمراه‌کننده می‌دانند و تاکید می‌کنند که نرخ تورم در ایران هموراه بسیار بیشتر از میزانی است که دولت اعلام می‌کند.

به گزارش مرکز آمار ایران، در اسفند ۱۴۰۲ شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۳۰.۲ رسیده است که نسبت به بهمن همین سال، ۲.۰ درصد افزایش و نسبت به اسفند سال قبل‌تر ۳۲.۳ درصد افزایش داشته‌است. این شاخص در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد افزایش داشته است.

در اسفند ۱۴۰۲ تورم نقطه به نقطه خانوارهای ایرانی، ۳.۳۲ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای ایرانی به طور میانگین، ۳.۳۲ درصد بیشتر از اسفند ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند؛ منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای ایران، در ۶۸ درصد از استان‌ها ، بالاتر از میانگین کشوری است.

دکمه بازگشت به بالا