اخبارایرانتازه‌های سیاسیجهانحوادثخاورمیانه

رویترز: ایران در پاسخ به حمله اسرائیل، در دوراهی است

شبکه کلمه| خبرگزاری رویترز در گزارشی، نوشت که ایران پس از حمله اسرائیل به کنسولگریاش در سوریه با یک دوراهی مواجه است که چگونه می‌توان بدون جرقه‌زدن به درگیری گسترده‌تری که به گفته تحلیلگران خاورمیانه، تهران خواهان آن نیست، تلافی کرد.

حمله روز دوشنبه که منجر به کشته‌شدن دو فرمانده سپاه قدس و پنج «مستشار نظامی» در محوطه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق شد، در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل به کارزار طولانی‌مدت علیه جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مسلح مورد حمایتش سرعت بخشیده است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران قول انتقام داده است.

مقام‌های آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفتند که از نزدیک موضوع را دنبال می‌کنند تا ببینند آیا مانند گذشته، نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران پس از حمله روز دوشنبه اسرائیل به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه حمله خواهند کرد یا خیر.

به نوشته رویترز، مقام‌های آمریکایی گفتند که هنوز اطلاعاتی به دست نیاورده‌اند که نشان دهد گروه‌های مورد حمایت ایران به دنبال حمله به نیروهای آمریکایی در پی حمله روز دوشنبه هستند. حمله‌ای که در جریان آن تعدادی از اعضای سپاه پاسداران از جمله محمدرضا زاهدی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه کشته شدند.

ایالات متحده روز سه شنبه در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل صراحتا به تهران در مورد حمله به نیروهایش هشدار داد.

یکی از منابعی که موضوع را به دقت دنبال می‌کند و به شرط فاش‌نشدن نامش با رویترز صحبت کرده، گفت که ایران با این معما مواجه است که می‌خواهد برای جلوگیری از حملات بیشتر اسرائیل و در عین حال اجتناب از یک جنگ همه‌جانبه پاسخ دهد.

این منبع به رویترز گفت: «آن‌ها با این معضل واقعی مواجه شده‌اند که اگر پاسخ دهند، ممکن است درگیر رویارویی شوند که به وضوح نمی‌خواهند. آن‌ها سعی می‌کنند اقدام‌های خود را به گونه‌ای تعدیل کنند که نشان دهد آن‌ها پاسخ‌‌دهنده هستند اما تشدید کننده نیستند.»

دکمه بازگشت به بالا