اخبارایرانتازه های اجتماعی

طرح تصرف جاسک؛ گام بزرگ حاکمیت برای تضعیف هدفمند بلوچ

شبکه کلمه| در پی طرح کلان جمهوری اسلامی در جهت تغییر بافت جمعیتی سواحل بلوچستان، «استاندار هرمزگان» از طرح توسعه بندر جاسک و ایجاد صنایع بزرگ نفت و گاز در این شهر خبر داده و عنوان کرده است که جاسک به منطقه آزاد بدل خواهد شد.

خان‌زاده، فرمانده نیروی دریایی ارتش به مردم بلوچ منطقه گفته بود خود را برای تغییرات بزرگ فرهنگی آماده کنید!

وبسایت «رصد بلوچستان» نوشته است: اکنون چند سالی نگذشته که بسیاری از برنامه های حکومت انجام شده و هزاران مسکن در حال ساخت و ساز است که به غیربومی‌ها در حال واگذار شدن هستند.

همچنین در این طرح، شهرک صنعتی ایران و چین در محدوده منطقه آزاد جاسک در حال تکمیل است و یک شهرک جدید ۳۰ هزار نفری برای تصرف منطقه، بر اساس آمایش استانی نیز در دستور کار قرار دارد.

شهر بندری جاسک یا جاشک یکی از شهرهای بلوچستان است که از اقلیم اصلی جدا و به هرمزگان الحاق شده است. مناطق جدا شده از اقلیم بلوچستان و الحاقی به هرمزگان و کرمان از محروم‌‌‌ترین مناطق ایران هستند.

وضعیت اقتصادی و اجتماعی این شهرها سندی عدم ضرورت تقسیم آن‌هاست. الحاق شهرهای بلوچستان به هرمزگان که از مساحت بسیار کمتری برخوردار است، نه‌فقط موجب رشد این مناطق نشده، بلکه به مراتب فقیرتر شده‌اند.

این مناطق به لحاظ فرهنگی هم دچار آسیب شده‌اند. چنانکه هر فرد جدا مانده از اجتماع مادر، دچار آسیب می‌شود.

حکومت، این مناطق را در نوعی قرنطینه نسبت به فعالان فرهنگی و دینی بلوچ قرار داده است و از سفر و حضور آن‌ها به مناطق جداشده ممانعت می‌کند.

در اجرای طرح تصرف سواحل مکران، خانه‌های مردم بلوچ خراب و زمین‌هایشان تصرف شده است. سیاست‌های هدفمند به علاوه گرانی و بیکاری تحمیل‌شده بر شهروندان بلوچ، آن‌ها را به حاشیه و فقر مطلق کشانده است.

فعالان بلوچ با استناد به تجارب تصرف پیشین، معتقدند که وضعیت معیشت و زندگی مردم بومی جاسک پس از تصرف سواحل و تغییر بافت جمعیتی، بسیار بدتر خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا