اخبارایرانحقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر: ماموران به معترضان بازداشتی تجاوز جنسی کردند

شبکه کلمه| سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی، اعلام کرد نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی مرتکب «تجاوز جنسی» و اعمال خشونت «شکنجه» علیه متعرضان بازداشتی شده‌اند.

در این گزارش تاکید شده که این تجاوزهای شدید بخشی از الگوی گسترده‌تر نقض جدی حقوق بشر برای سرکوب مخالفان در سیستم جمهوری اسلامی است.

طبق تحقیقاتی که در فاصله زمانی سپتامبر تا نوامبر ۲۰۲۲ انجام شده، هفت نفر از ۱۰ زندانی کُرد، بلوچ و ترک مورد «شکنجه به قصد اعتراف اجباری» قرار گرفته‌اند.

این سازمان حقوق بشر، بین سپتامبر ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ با پنج زن، سه مرد و دو کودک مصاحبه کرده که یک زن کُرد به این سازمان حقوق بشری گفته که در نوامبر ۲۰۲۲ «دو مرد از نیروهای امنیتی به او تجاوز کردند و یک مامور زن او را نگه داشت و تجاوز را تسهیل کرد.»

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر مزدوران اطلاعاتی یک زن بلوچ را که «شاهد تجاوز به دست‌کم دو زن دیگر» در بازداشتگاهی در سیستان و بلوچستان بوده، مورد ضرب و شتم و تعرض جنسی قرار دادند که باعث آسیب جسمی و روانی آن‌ها شد.

همچنین، یک مرد ۲۴ ساله کُرد اهل استان آذربایجان غربی نیز تائید کرده است که در سپتامبر ۲۰۲۲ در یک بازداشتگاه مخفی توسط نیروهای سازمان اطلاعات مورد «شکنجه و تجاوز شدید با باتوم» قرار گرفته است. این جوان معترض همچنین گفته است که توسط نیروهای امنیتی در یک ون مورد «تجاوز گروهی» قرار گرفته است.

در بخشی از این گزارش به نقل از یک دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان آمده است که در اکتبر ۲۰۲۲ نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی او را به همراه ۲۰ زن دیگر دستگیر و در طول یک ماه بازداشت مورد «شکنجه و خشونت جنسی» قرار دادند.

این دانشجو از جمله مصادیق خشونت جنسی صورت گرفته را «لگد زدن به اندام تناسلی» اعلام کرده و گفته که در طول حدود ۵۰ روز بازداشت سه بار مورد «تجاوز جنسی» قرار گرفته است.

علاوه بر این موارد، گزارش دیده‌بان حقوق بشر به تجاوز جنسی به یک زن بلوچ، یک زن ۲۱ ساله کُرد و همچنین تجاوز ماموران لباس شخصی سپاه پاسداران به یک مرد معترض ۳۰ ساله در تبریز و یک دانشجوی مرد ۲۴ ساله پزشکی در اشنویه نیز پرداخته است.

دکمه بازگشت به بالا