اخبارایرانحقوق بشر

حکومت ایران پارسال ۱۷۲ شهروند بلوچ را اعدام کرد

شبکه کلمه| وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه بررسی عملکرد ۱۹۸ کشور در زمینه رعایت حقوق اساسی شهروندان خود در سال ۲۰۲۳، کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی را سرشار از نقض آزادی‌های اساسی شهروندان این کشور دانست.

بر پایه این گزارش که روز دوشنبه سوم اردیبهشت منتشرشد، شرایط حقوق بشر در ایران طی سال گذشته رو به وخامت نهاد و از جمله زنان همچنان با موارد متعدد تبعیض، از جمله حجاب اجباری روبرو بودند.

این گزارش با اشاره به اعدام ۷۹۸ شهروند ایرانی در سالی که گذشت تاکید می‌کند که روند اعدام‌ها در ایران افزایشی ۳۷ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.

گزارش یادشده همچنین با اشاره به وضعیت آزادی مذهبی در ایران، به موارد متعدد نقض حقوق بهائیان در کشور اشاره می‌کند.

در بخش کرامت انسانی، این گزارش به مواردی چون اعدام‌های بدون دادرسی عادلانه، اعدام کودک مجرم‌ها و موارد متعدد قتل در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی اشاره کرده است.

این گزارش با اشاره به دادگاه‌های موسوم به انقلاب در ایران تاکید می‌کند که بسیاری از متهمان در این دادگاه‌ها بدون دسترسی به وکیل محاکمه می‌شوند و در بسیاری موارد تنها به اعترافاتی رسیدگی می‌کنند که اغلب از طریق شکنجه و یا اجبار بدست آمده است.

گزارش یادشده به اعدام ناعادلانه سه معترض به نام‌های صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی اشاره می‌کند که اردیبهشت ۱۴۰۲ به اتهام قتل سه نیروی امنیتی در اصفهان بازداشت و پس از اخذ اعتراف‌های اجباری تحت شکنجه، به اعدام محکوم شدند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید می‌کند که درصد بالایی از اعدام‌ها در جمهوری اسلامی متعلق به اقلیت‌های قومی بوده است.

بر اساس گزارش سازمان عبدالرحمن برومند، ۲۸ درصد از کل اعدام‌ها در سال گذشته متعلق به اقلیت‌ها بوده ‌است که در این میان ۱۷۲ مورد از اعدام‌ها از قوم بلوچ بوده ‌است.

این گزارش همچنین به موارد متعدد بازداشت‌ها از سوی ماموران لباس شخصی اشاره می‌کند که وکلا، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر را بدون ارائه اطلاعات و خودسرانه، بازداشت می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا