اخباراسلامیاهل سنتایرانتازه های اجتماعیحقوق بشر

کاک حسن امینی خواستار لغو احکام اعدام در ایران شد

شبکه کلمه|‌ کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان با انتقاد از اجرای حکم اعدام انور خضری، زندانی سیاسی و دیگر زندانیان عقیدتی و همچنین نقض حقوق زندانیان در رابطه با حبس‌های طولانی‌مدت و سپس اعدام، خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی، گفت: مایه «تعجب و تأسف» است که یک زندانی را پس از ۱۴ سال حبس اعدام می‌کنید.

او اظهار داشت: «تعجب از این جهت که این اقدام در حکومتی صورت می‌گیرد که مدّعیِ باور و عمل به قوانین اسلام می‌باشد. در حالیکه در منابع اصلیِ احکام دین اسلام یعنی قرآن و سنّت، به خاطر داشتن و بیان و تبلیغ هرگونه باور و بینشی، حکم اعدام وجود ندارد.»

حاکم شرع مردمی کردستان در ادامه افزود: «ده سال حزب منافقین در مدینه مرکز حکومت اسلام، با اعتقادِ بسیار بدتر از کفر و شرک، به فعالیت مشغول بودند. اما خداوند دستور بازداشت و زندان و اعدام آن‌ها را صادر نکرد. پیامبر هم بەعنوان رئیس حکومت اسلامی، چنین رفتاری با آنان نداشت.»

استاد کاک حسن امینی با اشاره به اجرای حکم اعدام زندانیان عقیدتی و سیاسی، افزود: «و تأسّف از این منظر که حکمی این چنینی برای مرحوم خضری و همفکران وی و نیز سایر زندانیان عقیدتی و سیاسی در گذشته، با نام اسلام صادر و عملی شده، و این دین سِلم و آسایش که آورنده‌اش از سوی پروردگار «رحمةً للعالمین» معرّفی شده است؛ زیر سؤال رفته و بدین خاطر با ریزشِ پیروان نا آگاه و طعن زدن و شادکامی دشمنان آگاه مواجه گردیدە است، که باید “إنّا لله و إنّا إلیه راجعون” را فریاد زد.»

این عالم اهل سُنت همچنین خواستار توقف احکام اعدام در ایران شد و گفت: «چنین مجازات‌هایی از سوی هر شخص و حکومتی، غیردینی بلکه در تضاد با آیاتِ قرآنی سابق الذکر است. لذا جدّاً از مسئولین، به ویژه قوهی قضائیه و دستگاه‌های امنیتی درخواست می‌شود که کلّیه‌ی احکام اعدامِ متهمین عقیدتی و سیاسی را متوقف و ملغی نمایند.»

ایشان تصریح کردند: «بیش از چهل و چهار سال است این گونه مجازات‌ها، بدون رعایت مقررات اسلامی و قوانین کشوری و بین المللی، إعمال شده است که نتیجه‌ای جز ایجاد فاصله‌ی بیشتر در میان حاکمیت و ملّت، زیر سؤال رفتن اسلام و انزوای بیشتر حکومت در بر نداشته است.»

کاک حسن امینی با اشاره به اجرای حکم اعدام انور خضری و چند نفر دیگر از هم‌بندیانش، همچون مرحوم ماموستا فرهاد سلیمی، آقایان خسرو بشارت و کامران شیخه، اظهار داشت: «به فرض ثبوت قتل عمد، با شهادت شهود معتبر یا اقرار بدون فشار، در این صورت هم باید به خانواده قاتل فرصت داده شود تا با صاحبان دم، صحبت کرده تا شاید رضایت و عفو آنان را کسب کنند. برای این متهمان تا آنجا که مشهور است چنین زمینەای فراهم نشده است. وانگهی به فرض طی تمام مراحل شرعی و قانونی قصاص، با کدام قانون دینی و قضائی بعد از ۱۴ سال زندان این حکم اجرا می‌شود؟!!»

دکمه بازگشت به بالا