تازه‌های سیاسی

دبیر کل سازمان ملل تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه را اعلام کرد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه را رسماً اعلام کرد. بر این اساس، در کمیته قانون اساسی سوریه، نمایندگانی از اپوزیسیون و از حکومت بشار اسد حضور دارند. هفته گذشته آنتونیو گوترش اعلام کرده بود که طرفین بر سر ترکیب کمیته قانون اساسی سوریه به توافق رسیده‌اند.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «خرسندم موافقت جمهوری عربی سوریه و کمیسیون مذاکرات را با تشکیل یک کمیته که از مشروعیت کافی برخوردار و ترکیب آن نیز عادلانه است به اطلاع همگان برسانم. سازمان ملل متحد از این کمیته حمایت می‌کند.»
آنتونیو گوترش در ادامه این سخنان خاطرنشان کرد که تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه به عنوان یک نقطه عطف در بحران این کشور به شمار می‌آید.
خبرگزاری سانا گزارش داده که روز (دوشنبه یکم مهر/ ۲۳ سپتامبر) ولید معلم، وزیر خارجه رژیم بعثی اسد و گیر پدرسون، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار طرفین به این توافق رسیدند که کمیته قانون اساسی سوریه از هرگونه «تأثیر خارجی» برکنار بماند.
بر اساس آمار رسمی؛ در بحران داخلی سوریه تا کنون ۴۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند. بر اساس گزارش کمیسیون تحقیقات سازمان ملل در مورد جنگ سوریه که چهارشنبه ۲۰ شهریور / ۱۱ سپتامبر ارائه شده، همه طرف‌ها در بحران سوریه از جنایت جنگی مبرا نیستند. گفتنی است: بیشترین شمار قربانیان که غیرنظامیان هستند، عمدتا توسط نیروهای سرکوبگر رژیم بعثی سوریه، کشته شده اند که تحت حمایت تهران و مسکو قرار دارد.
دخالت ایران در سوریه که هزینه‌های مالی هنگفتی در پی داشته، بارها مورد اعتراض شهروندان ایرانی قرار گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا