اخبارتازه‌های سیاسی

مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته

 چهارشنبه ، ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ / به گزارش شبکه جهانی کلمه، مهمترین رویدادهای بلوچستان در هفته گذشته بدین قرار است:

۱- دادگاه انقلاب زاهدان سه زندانی بلوچ بنام های “محمدکریم بارکزایی اکسون”، “محمد براهویی انجمنی” و “ادریس بیلرانی” را به اعدام و حبس محکوم کرده است.

۲-شماری از صیادان بلوچ اهل جاسک در اعتراض به صید کشتی‌های ترال مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع اعتراضی زدند.

۳- یک شهروند بلوچ بنام “لقمان نارویی” با تیراندازی نیروهای راهنمایی و رانندگی در محور زاهدان به نصرت آباد کشته شد، همچنین گزارش شده است که دو شهروند بلوچ دیگر بنام های ” “حنیف صوری زهی” و “اَرزمحمد صوری زهی” براثر تیراندازی ماموران سپاه پاسداران کشته و زخمی شدند.

۴- مولوی اکرم کوهی امام جمعه موقت پشامگ، از ممانعت دادگاه ویژه روحانیت برای آزادی مشروط مولانا فضل الرحمن کوهی انتقاد کرد.

۵- کاظم هوت” فعال محیط زیست، مستندساز و فعال اجتماعی بلوچ که در تاریخ ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ توسط اطلاعات سپاه در چابهار بازداشت شده بود، از سرنوشت وی پس از ده روز اطلاعی در دسترس نیست.

۶- چهار زندانی بلوچ که ۱۶ سال در زندان بم بلاتکلیف بودند، با قید وثیقه آزاد شدند. هویت این چهار زندانی بلوچ “گُلداد شه بخش”، “خدارحم ریگی”، “عبدل شه بخش” و “محمد عمر شه بخش” از طایفه حسن زهی و اهل زاهدان عنوان شده است.

۷- مامورین لباس شخصی پس از شلیک به طرف یک خودرو سواری در سراوان سرنشینان آن را بازداشت کردند؛
۸- ۱۲ شهروند بلوچ در چابهار توسط اطلاعات سپاه این شهرستان بازداشت شدند.

۹- دو شهروند بلوچ بنام های “زاهد حیات زهی” معروف به شریف فرزند حمزه و ” عبدالغفار اربابی” فرزند عبدالکریم در شهرستان راسک توسط مامورین اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند.

۱۰- محمد اکبر بارکزهی” شاعر، نویسنده و مبارز نامدار بلوچ پس از طی یک دوره بیماری در سن ۸۱ سالگی در لندن درگذشت.

۱۱-با گذشت نزدیک به شصت روز از بازداشت “نوید علی زهی” شهروند بلوچ توسط نیروهای مبارزه با مواد مخدر شهرستان سراوان وی همچنان اما در بلاتکلیفی بسر می‌برد.

۱۲- دو کودک ۷ و ۹ ساله بلوچ در شهرستان بهاباد واقع در استان یزد، به دلیل عدم نظارت بر وجود حفاظ استاندارد و علائم هشدار، در یک استخر کشاورزی غرق شده و جان خود را از دست دادند.

۱۳-مولوی عبدالصمد ساداتی امام جمعه سراوان با انتقاد از بی توجهی نظام به زبان مادری ملت بلوچ گفته است که: آموزش زبان مادری در مدارس و دانشگاه در جهت حفظ فرهنگ و هویت و ارتقاء آموزش از خواسته‌ها و دغدغه‌هایی است که در کنار زبان رسمی مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه در خطر فراموشی قرار دارند.

دکمه بازگشت به بالا