اخباراهل سنت

نماینده مهاباد: کابینه رئیسی امنیتی ترین کابینه است و اهل سنت را از گردونه مدیریت خارج کرده !

 نماینده مهاباد: کابینه رئیسی امنیتی ترین کابینه است و اهل سنت را از گردونه مدیریت خارج کرده است!

 شبکه کلمه/ جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس می گوید که ابراهیم رئیسی، رئيس جمهور فعلى ايران، اهل سنت را از رده مدیر میانی مناصب مدیریتی هم خارج کرده است.

 این نماینده سنی مجلس ایران در نطق میان‌دستور خود در نشست علنی روز یک‌شنبه، ۲۲ اسفند، کابینه رئیسی را «امنیتی‌ترین کابینه در طول تاریخ انقلاب» توصیف کرد.

 به گفته وی، دولت رئیسی، «کردها و جوامع اهل سنت را کاملا به فراموشی» سپرده است.

 وی خطاب به رئیس‌جمهور ایران گفت: «در مسئولیت‌های کلیدی کشور نه تنها از این قشرها و گروه‌ها [کردها و اهل سنت] استفاده نکردید، بلکه سعی کردید مدیران میانی اهل سنت در وزارتخانه‌ها را نیز از گردونه مدیریت خارج نمایید.»

 آقای محمودزاده اضافه کرد که این اقدام ابراهیم رئیسی «باعث ایجاد نگرانی و اعتراض نخبگان و علماء اهل سنت» در کشور شده است.

این انتقادها در حالیست که موضوع انتصاب وزیر یا استاندار اهل سنت نیز در دولت اول روحانی مطرح شد اما علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام، مذاهب و اقلیت‌های دینی گفت که دولت “موفق نشده است” استانداری یا وزارتخانه ای را در اختیار اقلیت های قومی و مذهبی قرار دهد.

 لازم به اشاره است که تشکل هایی موسوم به “شورای هم‌اندیشی اهل‌سنت ایران” و فراکسیون اهل‌سنت مجلس ۲۳ خرداد اعلام کردند که از آقای رئیسی حمایت می‌کنند.

موضوعاتی که “شورای هم‌اندیشی اهل‌سنت ایران” در بیانیه حمایت از آقای رئیسی به عنوان مطالبات خود مطرح کرده بود همان مطالباتی است که از به اجرا نشدن آن در دولت حسن روحانی اعتراض داشتند.

“شایسته‌سالاری و مشارکت‌دادن نخبگان اهل سنت و اقوام در نظام برنامه‌ریزی، اجرایی و مدیریتی در سطوح کشوری و منطقه‌ای”، ” آزادی و احترام به ارزش‌ها و مناسک مذهبی اهل سنت و رفع فشارهای مذهبی” و” توسعه امور زیرساختی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق سنی‌نشین” مطالبات مطرح شده توسط “شورای هم‌اندیشی اهل‌سنت ایران” است.

در این راستا، فعالان اهل سنت ایران با انتقاد از حمایت پیشین تشکل های مذکور از ابراهیم رئيسى، معتقدند که جهت‌گیری‌های سیاسی “شورای هم‌اندیشی اهل سنت” لزوما منعکس کننده جامعه اهل سنت ایران نیست و بعضی گروه‌ها و فعالان اهل سنت با بعضی مواضع رسمی این شورا در ایران مخالف هستند.

دکمه بازگشت به بالا