اخباراهل سنتسیاسی

جان باختن دو جوان کرد در اعتراضات روزهای اخیر توسط نیروهای حکومتی

شبکه کلمه/ سازمان حقوق بشری هه نگاو اعلام کرد که یک شهروند معترض اهل سقز به نام اسماعیل دزوار که سه روز پیش توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به شدت مورد شکنجه قرار گرفته بود، جانباخت.

براساس این گزارش، ساعت ۲۳ شامگاه یک‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ (۹ اکتبر ۲۰۲۲)، نیروهای اطلاعات سپاه که همگی لباس شخصی بر تن داشتەاند جسد اسماعیل دزوار را با آمبولانس به بیمارستان شفا در سقز منتقل کرده‌اند.

به گفته یکی از پرسنل بیمارستان، اسماعیل دزوار در اثر شکنجه شدید جانش را از دست داده و آثار کبودی بر بدن و به ویژه کبودگی و شکستگی بر قفسه سینه وی کاملاً مشهود بوده است.
این منبع می گوید: ” نیروهای اطلاعات سپاه در سالن رادیولوژی بیمارستان پس از یک نشست کوتاه به مسئولین بیمارستان گفته‌اند که دلیل مرگ وی را سانحه رانندگی بنویسید که این درخواست با مخالفت شدید سوپروایزر بیمارستان روبرو شده است”.

همزمان گزارش شده که نهادهای امنیتی امروز دوشنبه ۱۸ مهرماه خانواده اسماعیل دزوار را احضار و آنها را تهدید کرده‌اند که باید دلیل مرگ وی را سانحه رانندگی اعلام کنند و در اعلامیه ترحیم وی نیز تحت فشار نهادهای امنیتی دلیل مرگش سانحه رانندگی عنوان شده است. در این راستا گفته می شود که برادر همسر وی به نام زانیار حسین زاده بازداشت شده است.

همزمان با این گزارش، منابع کردی گزارش دادند که یک جوان ۲۲ ساله به نام آرین مریدی در جریان اعتراضات مردمی ثلاث‌باباجانی دراثر شلیک مستقیم نیروهای حکومتی جان باخت.

وی شامگاه یک‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ (۸ نوامبر ۲۰۲۲) در جریان اعتراضات مردمی ثلاث‌باباجانی با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی به شدت مجروح شد.

منابع مطلع می گویند که این نوجوان پس از انتقال به بیمارستان حضر رسول جوانرود به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به کرمانشاه منتقل شده و ساعات اولیه بامداد امروز جانش را از دست داد.

گفتنی است که آرین مریدی از ناحیه سینه و گردن هدف گلوله نیروهای حکومتی قرار گرفته بود.

دکمه بازگشت به بالا